7.5

Tekken 5

Femte Tekken-spelet är här och det är snyggare än någonsin.

För många år sedan dök ett spel upp i arkadhallar världen över vid namn Tekken. Detta var i mina ögon en självklar Virtua Fighter-kopia och inget jag intresserade mig av det minsta. Efter ett tag dök Tekken 2 upp men jag blev fortfarande inte övertygad om att det hade något jag inte kunde hitta i Virtua Fighter 2. När Namco släppte Tekken 3 till Playstation blev jag frälst av spelserien som nu blivit en av spelindustrins allra största. Efter detta har Namco släppt Tekken Tag Tournament och Tekken 4 till Playstation 2 och dessa har varit bra, men ingen av dem har lyckats fånga mitt intresse så som del tre i serien gjorde. Nu är Tekken 5 här och det är det överlägset bästa Tekken-spelet i serien, men det känns ändå lite som om Namco inte kan pressa den åldrande konsolen på så enormt mycket mer än vad de gjorde i Tekken 4 och detta leder till att Tekken 5 tyvärr blir lite av en besvikelse i mina ögon.
Tekken 5 innehåller många olika spellägen så som Arcade, Story Mode, Versus, Team Vs, Practice, ett äventyrsliknande spelläge vid namn Devil Within samt ett läge där man kan köpa nya kläder eller tillbehör till valfri spelkaraktär. Det innehåller även perfekta arkadkonverteringar av det första Tekken, Tekken 2 och Tekken 3. Spelet innehåller totalt över 25 spelbara karaktärer, de flesta måste låsas upp, varav tre stycken är helt nya för serien. De nya karaktärerna har namnen Asuka, Feng och Raven – den sistnämnda påminner läskigt mycket om Wesley Snipes filmkaraktär Blade från filmen med samma namn. Väldigt många gamla karaktärer dyker upp från flera av spelseriens tidigare delar så som Jin, Hworang, Yoshimitsu, King och den där kängurun med boxningshandskar. Alla karaktärer i spelet har sin egen handling i Story Mode med en egen tillhörande dataanimerad slutsekvens så att motivationen att klara spelet med samtliga karaktärer ska bli större.
Grafiken i Tekken 5 är enormt snygg. Det är förmodligen det snyggaste spelet i genren till Playstation 2 och när man spelar de gamla delarna i Tekken-serien känns de riktigt skrattretande i jämförelse. Ljudet är inget utöver det vanliga, utan håller i princip jämna steg med resterande spel i genren. Kontrollen är däremot något som ligger i samma klass som grafiken och det känns som att det är just dessa två spelaspekt som Namco putsat mest på sen föregående spel. Man har mer kontroll över sin karaktär och dess rörelser än i de flesta andra fightingspel och det går med en del övning att bli riktigt osårbar i ett flerspelarläge mot nybörjare. Det finns även några spelkaraktärer som lämpar sig bäst för just nybörjare där det är mycket lätt att få till långa kombinationsattacker genom frenetisk och slumpvis knapptryckande.
Tekken 5 kommer inte göra något Tekken-fan besviken men då det är mer av en evolution än en revolution kan jag inte rekommendera de till icke Tekken-frälsta.  Då rekommenderar jag istället till exempel det fantastiska Soul Calibur 2 som man dessutom hittar till fyndpris på begagnatmarknaden nu för tiden.