Visste du att...
8

SSX – Snowboarding Supercross

Ingemar Backan skulle vägra åka i dessa backar…

Snowboard-genren slog igenom i och med Coolboarders till Playstation för mycket länge sedan. Det var en stel och orealistisk snowboard-upplevelse och genren utvecklades inte riktigt innan Nintendos 1080 Snowboarding släpptes till Nintendo 64. 1080 hade allt en riktig snowboard åkare var ute efter – skön pudersnösurfing, våghalsiga bergs hopp, störtlopp genom smala isgångar med mera. Det har nu gått flera år sen dess och inte förrän nu får vi nästa steg i snowboard-genrens evolution – SSX.

Ett nytt varumärke har framtagits av Electronic Arts – EA Big. De kommer att vara utgivare av alla sportspel som inte är rena simulatorer, utan kryddats med diverse extrema och ickerealistiska inslag. EA Big har lånat mycket från Radical Entertainments för länge sedan banbrytande Coolboarders och även en del från Nintendos 1080, men de har också adderat en massa helt nya ideér.

Tricksystemet är enkelt att förstå, men svårt att bemästra, och det är precis så det borde vara. Första gången man spelar gör man utan problem 720 graders snurrar och alla möjliga så kallade ”grabs”, men för att slå poäng rekorden så krävs det att man utnyttjar alla banornas gömda hopp och alla din karaktärs trickkombinationer. Detta tar tid att lära sig och kräver både uthållighet och fingerfärdighet. Men det här spelet kretsar inte bara runt trick, det handlar också mycket om racing. Man kan välja att tävla i ”först ner för backen” eller att försöka slå poäng rekord. När man tävlar i ”först ner” krävs det att man gör lite trick, eftersom man genom att utföra trick ökar sin turbomätare som i sin tur ökar karaktärens hastighet.

Man kan se det här spelet som en snowboard variant av Tony Hawk Pro Skater, för det här spelet har så gott som allt man kan önska av ett riktigt bra spel. Det har snygg grafik, bra inlärningskurva, varierade banor och karaktärer, bra flerspelarläge och lång livslängd. Så vad mer kan man begära? En viktig sak som saknas för de som åker snowboard på riktigt är realism. Inte grafiskt sett, utan rent spelmässigt. De trick som går att utöva och de backar man åker i är totalt orealistiska – och det var ju därför EA Big kom till. Detta är något mina snowboard-fanatiska vänner har klagat mycket på, men jag som är en ”gamer” nöjer mig gott och väl med ett riktigt roligt spel.