8.5

SSX 3

SSX bjuder på helt galen snowboard-underhållning och man behöver inte vara intresserad av sporten för att gilla spelet.

Tredje gången gillt brukar man säga och det passar bra in på SSX3.

Det första SSX var bland de första spelen som släpptes till Playstation 2 och även det första spelet jag inhandlade till konsolen. Men det var inte bara ett av de första, utan även ett av de bästa spelen som fanns till Playstation 2 det första året då konsolen släpptes. Det var även det första spelet som Electronic Arts släppte under EA Big-varumärket. SSX står för Snowboarding Super Cross, och det är faktiskt samma person som uppfann snowboard tävlingen snowcross, som varit med och utvecklat SSX. Det andra SSX-spelet gick vid namn SSX Tricky då det från början inte var planerat som en uppföljare utan mer som en uppgradering av originalet under projektnamnet SSX DVD. Egentligen är alltså SSX3 den första ordentliga uppföljaren till SSX och det märks.
Grafiken är inte hästlängder framför SSX Tricky men uppgraderingarna märks som exempel i alla fall mer än i det senaste Tony Hawk-spelet. Snön glittrar ovanligt härligt och för första gången i SSX-serien så flyter allt riktigt mjuk nittionio procent av tiden. Åkarna har enormt många och detaljerade trickanimationer och backarna är både större och mer välgjorda än tidigare. Rösterna i spelet är inte gjorda av kändisar som de var i SSX Tricky men denna funktion var ganska onödig och saknas inte särskilt mycket. Låtarna som finns med i spelet passar nog många smaker då de är gjorda av många olika populära musiker så som N.E.R.D., Fatboy Slim med flera. Tyvärr så finns det inte så värsta många låtar i spelet och den vanliga Xbox-funktionen där man kan lägga in sina egna låtar finns av någon underlig anledning inte med i SSX3. Många av seriens gamla karaktärer så som Mac och Zoe återvänder till backen tillsammans med några nya så som den svenske åkaren Viggo Rolig. Alla dessa karaktärer känns någorlunda olika att spela som och de finns en mänga olika kläder, brädor, och trick som man kan köpa åt dem för pengarna som man vinner i spelets utmaningar.
Förbättrad grafik och nya karaktärer är alltid bra, men det viktigaste spelmomentet kvarstår, spelkänslan. Lyckligtvis är det just i detta spelmoment som SSX3 skiner starkast. Det grundläggande menysystemet där man väljer bana och spelsätt har fått en totalrenovering. Istället för att alla backar är i olika länder och städer så finns det nu endast ett enda gigantiskt berg med tre stycken olika toppar och en enorm mängd olika nerfarter att välja bland. Man får här välja vart i backen du vill bli nersläppt av din lift eller helikopter och kan därefter åka precis som du vill och åka direkt in i tävlingar för att starta dessa. Det finns en ofantlig mängd olika möjligheter för trick och vägar ner för de tre olika bergstopparna – det kommer ta en evighet innan man sett allt.
Spelsätten Race, Freestyle, Big Jump och Super Pipe återvänder och fungerar precis som de gjorde i de tidigare SSX-spelen. Det vill säga att Race går ut på att man ska försöka komma först ner för backen genom våghalsiga störtlopp medan man kan utföra trick för att få tillgång till Turbofart. Freestyle går ut på att göra så mycket extrema trick som möjligt innan backen är slut. Big Jump går ut på samma sak, dock med betydligt kortare bana. Super Pipe handlar också om poäng som ska samlas i en enorm Half Pipe. Det mest nyskapande spelsättet i SSX3 är Freeride, vilket innehåller en stor mängd speciella uppdrag som går ut på allt från att slå sönder glasrutor till att samla på diverse saker. Detta spelsätt har troligen inspirerats ifrån Tony Hawk-serien, men SSX3 innehåller även en ny trickfunktioner som jag hoppas att Tony Hawk kommer att ta efter. Denna kallas för ”Stal” och gör så att karaktärens snurrar och volter går extra sakta och ger en stilpoängbonus. Det är dock inte den enda nya kombinationsmöjligheten, utan det har även tillsatts en ny balansfunktion vilken kan användas för att balansera åkaren på brädans fram eller baksida på den vanliga snön och på så sätt länka ihop olika hopp och grinds på nya sätt. Det finns även nya Uber Grinds vilka endast kan göras när turbomätaren är full och man ligger i en grind eller slide på ett rör eller en rail. Som om det inte räckt gott och väl så har EA Big även lagt till Super Ubers vilka endast kan göras när du gjort över fyra stycken vanliga Uber trick. Dessa är spelets mest extrema trick och tar en stor lufttid att genomföra så se till att du har ett stort hopp framför dig innan du planerar ett försök.
Det enda minimala klagomålet på SSX3 som jag kan komma på är att man ibland råkar hoppa ut ur banornas ramar av misstag i sökandet efter nya vägar ner för backen. Detta spelar inte särskilt stor roll då man snabbt transporterad tillbaka till backen, men det borde ju ändå finnas lite fler skyltar som varnar för detta.
SSX3 gör allt en uppföljare kan göra så gott som perfekt. Det ändrar inte för mycket av originalet för att göra fans besvikna samtidigt som det lägger till precis så mycket nya funktioner och möjligheter att det känns nytt och fräscht. Det har ett enormt djupt och invecklat poängsystem och det har en enorm frihets och fartkänsla. Letar du efter en snowboardsimulator så passar nog Amped 2 betydligt bättre, men vill du bara ha ett extremt underhållande, beroendeframkallande och välgjort spel har du hittat helt rätt. Både SSX-veteraner och extremsportsnybörjare har något att älska med SSX3, vilket jag anser vara det mest kompletta snowboard-spelet någonsin.