7.5

Shaun Palmer’s Pro Snowboarder

Alla kan ju inte bli målare – några måste ju åka bräda också.

Företaget som ligger bakom Tony Hawk’s Pro Skater och Matt Hoffman’s Pro BMX är tillbaka med ännu ett ”Någons Pro Någonting” – den här gången Shaun Palmer’s Pro Snowboarder (SPPS).

Shaun Palmer följer tätt i Tony Hawks fotspår och eftersom det är baserat på samma spelmotor är det rätt förståligt. Det känns otroligt likt Tony Hawk (THPS) på alla sätt, trots att det är ett snowboard-spel. Man kan göra nästan precis samma tricks som i Tony Hawk-spelen, men vissa saker hör inte hemma i en skidbacke och är naturligtvis ersatta med snowboard-tricks.

Har du spelat mycket THPS kommer du direkt känna dig som hemma med kontrollen och börja linka långa trickkombinationer på direkten. Det finns en otrolig mängd trick att välja bland och allt man ser omkring sig går att använda för att utföra trick på, vilket ger en otrolig mängd möjligheter för kombinationer. Precis som THPS är det här spelet väldigt roligt och beroendeframkallande. Spelet har åtta stora banor och det går att ta flera vägar ner för varje backe, vilket gör att man kan spela om på banorna väldigt många gånger innan man tröttnat. Det är också väldigt utmanande att klara alla banornas olika uppdrag. Däremot så känns inte uppdragen och tricken lika hemma på en snowboard som på en skateboard. Detta kan bero på att Activision använt sig av samma spelmotor som i THPS och inte lagt ner lika mycket tid och arbete på det här spelet som de gjort med THPS3.

Skateboarding och snowboarding är två helt skilda sporter som inte borde bygga på samma spelmotor eftersom de är så annorlunda. Snowboarding är en sport som bygger mycket mer på själv åkandet och med THPS spelmotor känns det väldigt stelt och inte alls så mjukt och härligt som det borde kännas att åka på snö istället för asfalt. Det finns otroligt många möjligheter med spelet, men inga är direkt realistiska. Precis som THPS så riktar sig SPPS mer mot folk som spelar tv-spel än till folk som utövar sporten på riktigt.

I SPPS får man möjligheten att spela som ett stort antal proffsåkare förutom Shaun Palmer, till exempel Shaun White och vår egen svenska brädkung Ingemar Backman. Alla med sina egna tillhörande sponsorer. Ingmar Backman har till exempel kläder från svenska WE och första gången jag spelade spelet hade jag på mig en lika dan gul WE-jacka som Backman hade i spelet (vilket känns betryggande att veta).

Grafiken är godkänd, men inte direkt imponerande. Spelet flyter på väldigt mjukt och man kan se ner i den stora backen väldigt långt, vilket gör planeringen av trick och kombinationer lättare. Ljudet i spelet är väldigt bra, med passande snö- och iseffekter. Musiken ska stämma in med Palmers personlighet och attityd har Activision berättat på ett pressmöte och enligt dem är han inte den mest sociala personen som åker nerför en snöfylld backe. Därför är musiken hård och många kommer säkert att rynka på näsan över den.

För att sammanfatta är Shaun Plamer’s Pro Snowboarder ett väldigt underhållande snowboardspel som passar alla som vill göra möjliga och omöjliga trick. Är man ett fan av Tony Hawk-serien är det också ett bra alternativ för variation. Shaun Palmer är ett bra spel, men inte så bra som man hoppats.