8.5

Shadow Complex

1200 poäng ger dig många timmar av underhållning med ofrivilliga actionhjälten Jason Flemming.

När spelet börjar är Jason Flemming bara en vanlig kille som är ute på en lite tur i skogen. Men han tvingas in i en situation, när hans vandringssällskap Claire hamnar i trubbel. Som tur är, för Jason, har hans far tränat honom till att bli en soldat. Inte för att han vill ha något med våld att göra, men just i den här situationen är det dock väldigt turligt.

I skogen finns en gigantisk militärbas där stora planer smids och Jason är den som kan rädda både Claire och världen. Initialt har han bara sina vandringskläder och sina dödliga knytnävar, men snart hittar han vapen och dessutom en dräkt som förstärker hans rörelser. Dräkten kommer i delar och längs vägen kommer nya funktioner och nya vapen. Med dräkten kan Jason hoppa högre, göra dubbelhopp, simma under vatten och så finns också en relativt värdelös änterhake.

Shadow Complex är ett sidoscrollande actionspel som även utnyttjar djupet. Även om Jason bara kan springa i 2D finns fienden i 3D. Det gör att man får in fler saker i händelseförloppet. Fler fienden, stora fienden på längre avstånd och inte bara agerar med objekt i 2D. Det hela fungerar väldigt bra. De flesta vapen är ganska vanliga, det vill säga att man skjuter med dem. Ett nytt tillskott är skumpistolen, vilken skjuter ut skum som sedan stelnar runt om fienden temporärt. Förutom att använda det som vapen, kan det också användas som ett verktyg. Till exempel för att skapa en extra plattform om det är ett för långt hopp eller något är för högt upp.

Miljöerna är varierande, bland annat får Jason springa omkring ute, inomhus i den hemliga basen med alla dess hinder och under vatten. Ibland fylls även delar av den hemliga basen med vatten, vilket förändrar banorna avsevärt.

Det finns miljarder, okej – kanske inte så många, hemliga utrymmen där diverse pickups är gömda. För att komma åt dem krävs ofta att man använder ett visst vapen och vilket som gäller är upp visas genom färgen på dörren när man lyser på den med sin ficklampa. Initialt är det lite frustrerande när det krävs en missil och den kommer senare. När man sedan har fått ett nytt vapen, då kan man springa runt och ta sig in i de utrymmen man inte kunde tidigare.

De flesta som känner till Metroid-serien kommer att känna igen sig och det är knappast en dålig sak. När det gäller spel till Xbox live är Shadow Complex ett av de bästa köpen. Förutom själva huvuduppdraget, är det förvånansvärt kul att lokalisera alla pickups och alla delarna till sin dräkt. Har du inte köpt det redan – gör det.