7

Resistance 3

Utvecklaren Insomniac gör den här trean rättvisa, känslan att vara delaktig i en motståndsrörelse är starkare än någonsin.
Resistance-spelen har vuxit upp tillsammans med hårdvaran den släppts på. Ettan, som är lika gammal som Playstation 3, är som de flesta releasetitlar där ute; halvdant. Men med trean är kriget mot Kimera snyggare, råare och tyngre än sina tidigare titlar.

Spelaren iklär sig rollen som Joseph Capelli, en före detta soldat med fru och barn som genast får mer personlighet, starkare motiv och blir lättare att tycka om än Nathan Hale, protagonisten från de tidigare spelen. Joseph bestämmer sig för att resa drygt 200 mil till New York för att rädda planeten från en ny istid, ett nytt hot orsakad av händelserna från tvåan.

Resistance 3 tar sig lite längre tid än vanligt åt att sätta tonen. Det här är ett mörkare spel, något som speglar desperationen hos motståndsrörelsen man gått med i. Spelets vapen är lika fantasifulla som vanligt, den här gången uppgraderas de i samma takt man använder dem. På så sätt blir ens favoritvapen även det mest kraftfulla.

Kampanjen kan spelas igenom tillsammans med en annan spelare. Något som kanske ska ses som en självklarhet idag, men den funktionen saknades i tvåan. Det är bara att tacka och ta emot.

Striderna rullar annars på precis som vanligt. Alla konstiga vapen öppnar upp en del valmöjligheter, men inte mycket mer än vad man experimenterade fram redan för två spel sedan. Känslan att man verkligen träffar fienden med sina skott är fortfarande frånvarande. Att inte se vem som skjuter mot en är väldigt frustrerande, tyvärr händer det ofta här. Att energin inte längre automatiskt fylls på är dömt att dela spelvärlden i två läger. Men att synen påverkas av låg energi är väldigt störande, då man kan gå med låg energi under mycket längre perioder än vanligt.

Inför Resistance 2 var det som om utvecklarna ville konkurrera med andra titlar i genren genom att imponera med siffror: Vi gör en unik kampanj för samarbete, och där kan man vara åtta sammanlagt! Och i multiplayer kan man vara 60 spelare! Och sedan gör vi den största bossen som någonsin varit med i ett FPS! Att de flesta delarna senare visade sig vara ytterst medelmåttiga spelade ingen roll, det skulle sälja på siffrorna.

Den här gången satsades det på kvalitet istället för kvantitet och det är jag glad för. Resistance 3 är helt klart värt att spela igenom tillsammans med en vän. Efter det finns det en beprövad multiplayer att ta del av.