9

Resident Evil Zero

Vem ligger bakom Umbrella, varför just Raccoon City? Många frågetecken kan rätas ut i och med att Rezident Evil Zero. Spelet handlar om vad som hände innan det första spelet i serien.

Det är populärt är det med såkallade prequels och nu kommer även en sådan till det numera klassiska skräckspelet Resident Evil. Welcome back to the world of survival horror…
Från början var Resident Evil Zero under utveckling till Nintendo 64 men precis som Dinosaur Planet och så många andra spel så vidareutvecklades det senare till Gamecube. För några månader sedan släpptes den omgjorda versionen av det allra första Resident Evil-äventyret på Gamecube och nu kommer äventyret som utspelar sig innan del ett – alltså del noll eller zero som det heter på engelska. Det hela börjar med att en specialpolisgrupp vid namn S.T.A.R.S. Bravo Team får motorfel på sin helikopter och tvingas att nödlanda i Raccoon Forest. Efter nödlandningen börjar de undersöka den kusliga skogen och spelets huvudkaraktär Rebecca Chambers hittar en trasig jeep och två lik. Efter att ha undersökt situationen och läst några dokument de hittat kommer de till slutsatsen att den dödstraffade fången Billy Coen övermannat sina transportvakter och rymt. S.T.A.R.S. gruppen delar på sig och Rebecca hittar ett mystiskt tåg stående helt stilla i den mörka skogen. Här slutar den första filmsekvensen men kampen om överlevnad har bara börjat.
Att Rebecca Chambers senare träffar Billy Coen och börjar samarbeta med honom är knappast någon större hemlighet då det är den huvudsakliga nyheten i Resident Evil Zero. Nästan när som helst under spelets gång kan man byta mellan dessa två karaktärer med en enkel knapptryckning. De är bra på olika saker, till exempel så kan Rebecca blanda så kallade Herbs och Billy kan putta större föremål. Det krävs att man lär sig att använda rätt karaktär vid rätt tillfälle och att använda de båda samtidigt för att lösa en del pussel. Detta koncept är häftigt i vissa situationer, till exempel när man samarbetar för att skjuta ner en armada av blodtörstiga zombies men kan vara påfrestande i andra situationer när man konstant måste byta en massa föremål och ammunition mellan karaktärerna. Självförsvarsföremål, eller Defence Items, var den stora nyheten i den omgjorda versionen av Resident Evil till Gamecube har nu Capcom konstigt nog helt tagit bort i Zero. Fråga mig inte varför, men tråkig nog så är det i alla fall så. De har även tagit bort spelseriens kända kistor, ni vet där man kan lämna saker man inte kan bära på och som sedan magiskt kan nås från massor av ställen i spelet. Istället för kan man nu på ett logiskt sett lämna föremål och vapen precis var man vill för att sedan använda kartan för att se var man lämnat dem. Detta låter mycket bra i teorin men i praktiken så skulle nog en gammal hederlig kista inte sitta helt fel då man blir väldigt trött på att springa fram och tillbaka för att plocka upp saker man plötsligt behöver. Grafiken i Resident Evil Zero är nästan identisk med den omgjorda versionen av det första Resident Evil. Den är alltså inte i full 3D utan förrenderade bakgrunder och fasta kameravinklar. Detta ser jag dock inte som något negativt då Capcom är mästare på detta och skapar en otrolig stämning och detaljrikedom i nästan varenda vrå i spelet. Även musiken är mycket lik den i det tidigare Gamecube-spelet och är även den mycket välgjord och passande. Kontrollen är fortfarande precis densamma och är man van vid spelserien tar det ungefär noll sekunder att känna sig hemma vid spakarna igen.
You found ”Neons Diary”
First day:
I have started to ponder how good this game really is. And does it live up to all the high expectations?
Second day:
My eating habits have begun to differentiate these past days due to excessive playing and I am starting to feel a slight nausea when I cant play.

What is happening to me? Could this be one of the side effects of the Z-Virus?
Third day:
I find normal human behavior more and more obscure and my urge for playing is slowly overcoming my will for social encounters. Some people think they can keep me from playing… FOOLS !!!
Fourth day:
Must… GO… play NOW…
Som de flesta erfarna Resident Evil-spelare känner till så ser många av de dagböcker man hittar ut ungefär på det sättet. De förutsägbara dagböckerna man hittar i nya Resident Evil Zero är inte den enda likheten spelet har med de tidigare delarna i serien. De uråldriga och frustrerande dörrsekvenserna finns fortfarande kvar till min stora besvikelse och är spelets största svaghet i mina ögon. Även om Capcom hävdar att de tillhör spelet och ökar spänningen inför vad som komma skall på andra sidan dörren. När man byter mellan karaktärerna kan de vara i helt olika delar av spelet och ändå krävs det ingen laddningstid vilket understryker att dörrsekvenserna egentligen inte är nödvändiga alls på samma sätt som de var förr i tiden. Jag är inte emot dörrsekvenserna helt och hållet, men har man öppnat dörren en gång borde man slippa se hur det går till igen. Nu kanske det låter som jag klagar en massa på det här spelet, men faktum är att jag satt som klistrad framför mitt Gamecube ända tills jag klarade spelet. Resident Evil Zero är nämligen ett mycket spännande, snyggt och underhållande skräckäventyr som inte kommer göra någon Resident Evil-fan besviken. Gillar du genren ska du inte tveka på att köpa det.