5

The Scorpion king: The Rise of the Akkadian

Text: Burre.

The Rock är Scoripon King i filmen och nu kan du inta rollen. Det låter bra – men det är det inte.

Trenden idag är att filmer och böcker som fått stor uppmärksamhet, oavsett om de är så värst bra eller inte, användas i andra koncept för att mjölka så mycket pengar som möjligt ur produkten. Man vet med sig att ett välkänt namn kommer att sälja för att folk känner igen det i. Dessvärre brukar man inte satsa så mycket på dessa produkter och kvaliteten brukar bli därefter. På grund utav detta har så kallade filmlicensspel ett allmänt skamfilat rykte bland spelare. Det är alltså redan innan man testat spelet lite uppförsbacke för Scorpion King.

Spelet The Rise of the Akkadian är placerad före filmen The Scorpion King rent kronologiskt och är ett ganska klassiskt slagsmålsspel till uppbyggnaden. I spelet iklär man sig rollen som Mathayus, en krigare som försöker klättra i rang. I ren Rambo-anda ska man som ensam legosoldat ut och invadera och härja. Man börjar som en lärling och får genomföra ett par tester innan man får förtroendet att ge sig ut på riktiga äventyr.

Rent grafiskt så är spelet väldigt stelt och tråkigt. Vissa banor har sina ljuspunkter men i allmänhet ser det mesta väldigt trist ut. Kala väggar och sparsamt dekorerade banor är dessvärre ganska vanligt. Animationerna är rent bedrövligt genomförda till stor del och effekterna är både fula och tekniskt undermåliga. Buggarna i animationerna är ganska påtagliga, speciellt när man kastar fiender eller slår kraftiga slag så att de faller omkull. Det ser ibland både ryckigt och onaturligt ut.

Ljudet är inte heller det något som håller måttet i dagens konkurrens. Bakgrundsljudet varierar mellan lågmälda ljudeffekter och ett extremt enformigt ljudspår som dyker upp i stressiga situationer. Fiendernas och spelarens ljudeffekter saknar djup och variation. Det är inte sällan det låter som om det är exakt samma effekt som spelas upp om och om igen när man slår på en fiende.

Rent spelmässigt så påminner upplägget om gamla tidens beat’em up-spel till arkad, med tanklöst bankande i oändlighet. Hela tidens möts man av nya grupper med mer eller mindre samma typ av fiender, vilka man måste slå ner för att komma vidare. Det blir oerhört enformigt efter ett tag. Storyn är långsamt och dåligt, vilket inte motiverar till att fortsätta spela i någon högre grad. Känslan att något mål skulle hägra i slutet av alla strider infinner sig nästan aldrig. Lite mer intrig hade helt klart inte skadat.

Slutligen; är detta spel något att investera surt förvärvade pengar i? Nej. Jag hade en liten förhoppning innan jag testade detta spel att det kanske skulle skilja sig från mängden filmlicensspel. Även om jag kände på mig att mina förhoppningar förmodligen inte skulle infrias så hoppas man väl ändå som spelare hitta det där undantaget bland alla andra själlösa pengakossor, men så var inte fallet. Jag kan inte rekommendera spelet, men är det några som ens ska ta en närmare titt på det så är det extrema fans av filmen – om det finns sådana.