7.5

NHL 2K3

Gillar du hockey kommer du att gilla NHL 2K3.

Att Electronic Arts passade på att göra ett mellanår i NHL-serien passar nog Sega som hockeyhandsken. NHL 2003 var inte alls så bra som man kunde hoppas och dessutom kräver det miljoner av justeringar innan man hittar rätt i inställningarna. Nu kommer Segas svar på NHL 2003, det heter NHL 2K3.

Som en fan av NHL-serien är jag notoriskt skeptisk till hockeyspel från andra än Electronic Arts. Det var jag även den här gången när jag kastade in NHL 2K3 i min konsol. Till att börja med tyckte jag att spelet inte var sådär jättebra, nästan så att jag irriterade mig lite över att det inte gick så snabbt. Sedan märkte jag att det fanns massor av nyheter, bland annat att man kan blockera vid sargen – något som är självklart i ishockey men inte i ishockeyspel. Nästa sak jag upptäckte var att det är lite komplicerat att passa, man kan inte bara slänga iväg ett pass och räkna med att det går fram utan det gäller att se att puckbanan är öppen. Samma sak gäller när man skjuter mot mål, är det en spelare emellan pucken och målvakten är chansen stor att denna blockerar skottet. A och O är alltså att planera sitt spelande, när jag hade insett det började jag helt plötsligt uppskatta spelet.

Mitt uppskattande av spelet växte för varje match och jag blev faktiskt konverterad till en NHL 2K3-fan utan att jag ens märkte det. Det som gör spelet så bra är den höga verklighetsgraden, men den tilltalar framför allt de som gillar sporten. Jag gillar sporten och är därför klockren målgrupp för Segas spel.

En sak som imponerar är animationerna. När man fintar, bromsar och byter riktning, skjuter på en spelare och slänger sig med mera. Allt ser verkligt ut och det är imponerande. Det ger en jäkla inlevelse och, som sagt, fans av sporten uppskattar sånt här. Det faktum att alla animationer är så slipade gör att alla saker som blockeringar vid sargen ser verkliga ut och på så sätt ökar spelkänslan.

Nu låter jag väldigt positiv och det är jag i stora drag, men det finns självklart lite saker här och där som inte faller i smaken. En av dem är markeringen av den spelaren man kontrollerar, den är lite otydlig om man innehar pucken eller inte. En annan sak är att hakning, som är enormt verklig, och skott ligger på samma knapp. När man har pucken är det skott och när man inte har det är det hakning. Det gör att vid tighta situationer framför mål och man inte vet om man har pucken eller inte blir det lätt så att man råkar haka någon och åker på en utvisning. Nu kan man självklart byta knappar, men det ska inte behövas anser jag. Det är heller ingen stor sak, men det är en sak.

NHL 2K3 är ett bättre spel än NHL 2003, men det är inte perfekt. Det är dock det bästa köpet för tillfället och gillar man hockey är chansen överhängande att man kommer att uppskatta det.