6.5

Dark Angel

Dödligt sexig får en helt ny innebörd i och med Jessica Albas karaktär Max i Dark Angel.

Allt James Cameron tar i blir inte till guld – därför fick allt mästerregissören rycka in och själv regissera några avsnitt av tv-serien Dark Angel som hade en aning svagare tittarskara än vad Cameron förväntat. Initialt var han bara producent.

Jessica Alba fick sitt definitiva genombrott i och med rollen som den genmanipulerade supersoldaten Max. Dessutom träffade hon sin nuvarande, i skrivande stund i alla fall, pojkvän, som spelar Logan – hennes kärleksintresse även i serien. Spel och tv-serie har självklart samma upplägg, det vill säga att Max och hennes genmanipulerade låtsassyskon har tagit sig ur Manticore-anläggningen där de gjorde experiment på dem. De befinner sig nu spridda över Amerikas kontinent. Världen är inte som vi är vana att se den, utan an slags bomb som kallas The Pulse har detonerat och slagit ut mycket av jordens teknologi med mera och hela jorden ser i praktiken ut som en krigsplats.

Max har kommit i kontakt med penningstilla Logan som driver en illegal tv-sändning kallad Eyes Only och den heter just så för att man bara ser hans ögon. Eyes Only skickas ut via alla befintliga tv-kanaler, den tar alltså över sändningen från alla andra kanaler, och sänder saker som inte allmänheten får reda på annars. Eyes Only hänger ut alla sorters skurkar. Logan sitter i rullstol sedan en misslyckad hjälpaktion och Max hjälper honom med att ta hand om uppdragen samtidigt som hon håller sig undan Manticore och spårar sina syskon.

Spelet har tagit fasta på Max kampegenskaper och det hela har därför blivit ett beat’em up. Max sparkar och slår snabbt, det kan kombineras med olika hopp och flippar. Det hela blir rätt spektakulärt när hon springer mot en vägg, tar avstamp och gör volter över motståndaren som hon sedan slår ner. Självklart är det inte nog med att hon slår der dem, utan hon fäller en kaxig kommentar efteråt också i förnedrande syfte – men det gör ju liten skillnad när de ändå bara försvinner från i tomma intet. Kommentarerna varierar från Don’t be embarrassed, I kick everyboyd’s butt” till ”You hit like a man, to bad I hit like a girl”.

För att hjälpa till med fightandet kan man använda några tillhyggen och även pistoler med någon slags elektricitet. Dessutom kan man använda sig av olika saker för att dra till sig uppmärksamhet med mera. Givetvis kan Max smyga sig fram, så kallad stealth, och ta sig an intet anande fienden. Det kan hon bara göra när hon smyger, blir hon upptäckt får hon allt fightas som en galning. När man är ett stealth-uppdrag och upptäcks krävs ofta att man ska eliminera alla motståndare inom en viss tid och det är allt annat än lätt. Det gäller därför att lära sig använda stealth så snabbt som möjligt.

Spelkontrollen är lite spretig och man kan aldrig riktigt förlita sig på den i tighta situationer. När man stöter ihop med bossar finns mycket stor risk att man blir skitförbannad – i alla fall har jag blivit det vid ett flertal tillfällen. Grafiken är okej, inte lysande men den fyller sin funktion. Den ser ut som i tv-serien kan man säga.

Till skillnad från de flesta spelen som släpps baserade på tv-serier och filmer är det faktiskt huvudrollsinnehavarna som gör karaktärernas röster i spelet. Det är Jessica Alba som gör Max röst och Michael Weatherly som gör Logan.

Olyckligtvis för Dark Angel kom nyligen tjejkollegan Buffy, det vill säga Buffy the Vampire Slayer, med ett spel nyligen som i stort sett bjuder på exakt samma upplägg dock betydligt bättre. Det gör att fans av genrens generellt gör bättre i att köpa Buffy, men är du en Dark Angel-fantast är givetvis det här spelet för dig.