6.5

MX Superfly featuring Ricky Carmichael

Ricky Carmichael i sitt femtielfte spel – MX Superfly.

När det första spelet i Ricky Carmichael-serien kom var jag nästan lyrisk, för det hade verkligen lyckats fånga hur en motocrosshoj funkar – men de hade misslyckats med banorna. Sedan kom nästa spel, då var banorna bra men de hade tappat all körkänsla. Hur kan man lyckas med det undrar jag. Efter det har det kommit spel efter spel i serien och inget har kommit i närheten av hur det första kändes. Kanske kändes det extra bra eftersom det inte fanns några bra motocrosspel ute.

Nu kommer nästa spel i serien och det går under namnet MX Superfly för att hinta om att det handlar om mycket trick och häftiga saker man kan göra när man befinner sig i luften. Det är inte bara vanlig motocross. Det tycker jag är synd, för jag skulle hellre ha ett bra racingspel än ett försök till att vara extremsportspel.

MX Superfly har det man kan förvänta sig av ett motocrosspel. En hög med motorcyklar, utrustning, avancemang till olika kubikklasser och så finns både stadium- och utomhusbanor. Det som saknas är spelkänslan.

Även om MX Superfly innehar en massa bra saker, som att man kan använda kopplingen föra att komma iväg snabbare efter ett hopp, att man kan blocka sina motståndare, att man tjänar på att landa på framhjulet och att man förlorar på höga luftfärder. Allt sånt här är självklart för någon som kört motocross och i alla fall jag blir glad att det är inkluderat. De har verkligen tänkt på allt – nästan. För man kan undra varför föraren är jättestel och ger ett spattigt intryck. Det borde väl vara det som man satsar hårdast på, men nu känns det som om allt annat är lysande och själva spelandet är det som brister.

Grafiken är okej, ingen höjdare, men man klarar sig gott på den. Ljudet är bra, hojarna låter så ettrigt som man kan önska sig och alternativrocken i bakgrunden är godkänd.

Varför kan inte THQ tänka om när det gäller hur motorcykeln hanterar sig. Det känns som man är ute men en mountainbike och inte alls ett ärtig och snärtig mx-hoj. Det tristaste är att om man gillar cross finns inte så många alternativ och jag finner mig själv att bara spela en bana till innan jag lägger av – gång på gång. Snälla THQ – ändra fysiken till nästa spel.