7.5

Medal of Honor: Frontline

Betyg: Greven

Medal of Honor-serien till Playstation var klart godkända spel i förstapersonsgenren, så kallade FPS, och det nya spelet till Playstation 2 med tilläggsnamnet Frontline utgör inget undantag. Det briljerar kanske inte på det tekniska planet, men väl på det atmosfäriska och emotionella. Uppdragen bygger på verkliga händelser under andra världskriget och stämningen är ungefär den man får när man ser filmen ”Rädda menige Ryan” med Tom Hanks.

Till att börja med måste jag framhålla spelets helhetsintryck. Stämningen i spelet är kort sagt toppen. Jag har aldrig deltagit i något krig, men det här spelet känns autentiskt i sammanhanget. Det börjar redan från start när man sitter i en landstigningsbåt på väg mot stranden i Normandie och gruppchefen skriker ut order samtidigt som båten oavbrutet beskjuts från skyttevärn på stranden samt fiendeflyg. En av dina kamrater kräks av rädsla kombinerad med spänning och det är då när man inte tror att det kan bli mycket värre som båten träffas och du får kasta dig till land samtidigt som du försöker undvika kulregnet från fienderna.

Starkt bidragande till helhetsintrycket är de lysande ljudeffekterna och den specialkomponerade orkestermusiken som verkligen sätter pricken över i. Grafiskt briljerar kanske inte Medal of Honor: Frontline, men det är långt ifrån fult. Skärmuppdateringen är bra bortsett från några små hack vid tillfällen när det händer mycket samtidigt. Uppdragen är varierande så det blir aldrig långtråkigt eller tjatigt, utan man vill hela tiden fortsätta spela för att se vad som händer härnäst. Tyvärr är uppdragen ganska linjära, det vill säga – man har inte direkt stor valfrihet att lösa problemen på. De flesta dörrarna på husen är låsta, man begränsas ofta av blockerade passager eller ännu hemskare – de förhatliga ”osynliga” väggarna. På minussidan hittar vi även kontrollen som kan kännas fladdrig i ena stunden och seg i nästa, beroende på om man har siktet synligt eller ej. En vanesak förvisso, men det är ändå lika obegripligt att inte utvecklarna ger spelaren möjlighet att påverka kontrollen efter eget tycke och smak. En inställning för känsligheten hade till exempel gjort underverk för det här spelet. Men jag ska inte klaga för mycket, jag gillar verkligen Medal of Honor: Frontline och rekommenderar det varmt. Det kommer en del riktigt lovande skjutarspel i höst och vinter men fram tills dess kommer du ha mycket nöje med detta spel.