9

Mario & Luigi Superstar Saga

The Boys are Back in Town! Mario Mario och Luigi Mario bildar ett starkt tag team på Gameboy.

Mario och Luigi, världens mest älskade spelbröder är tillbaka. Nu i deras första helt nya äventyr till Gameboy Advance som faktiskt råkar vara ett rollspel som liknar Super Nintendo-spelet Mario RPG och Nintendo 64-spelet Paper Mario. Den här gången får man dock som namnet antyder spela som både Mario och hans smalare gröne bror Luigi som genom deras enastående samarbete kan åstadkomma helt nya bravader. Mario and Luigi Superstar Saga börjar med att en ond figur vid namn Kackletta på något magiskt sätt stjäl Prinsessan Peachs röst och Mario och Luigi åker tillsammans med deras tidigare ärkefiende Bowser, för att återigen skapa ordning i svampriket. De hinner inte komma långt innan allt vänder sig ännu mer upp och ner då Bowser förlorar sitt minne och Kackletta stjäl ännu fler magiska föremål.
Striderna i Mario and Luigi Superstar Saga utförs med textkommando på samma sätt som många andra rollspel i genren som till exempel Final Fantasy. Fast striderna i det här spelet är både enklare och mer avancerade på samma gång. Man styr Mario och Luigi med varsin knapp på sitt Gameboy Advance så att man lätt kan kontrollera den ena efter den andra eller båda på en gång. Detta kan göras både i anfall och vid försvar, vilket gör att det aldrig blir en lugn stund under spelets intensiva strider.
Det går även att använda dem båda tillsammans i något som kallas Bros Attacks som är både knepiga att utföra och häftiga att se på. Allt detta känns väldigt annorlunda och kanske inte så passande beteende för våra älskade rörmokare men ni behöver inte vara oroliga, deras plattformshoppande rötter är inte bortglömda. De stunder då man inte strider eller talar med diverse av spelets karaktärer så utforskar man spelets världar, och dessa världar är allt som oftast allt annat än platta. Det krävs att man hoppar en hel del och även utför en drös speciella hopp som Mario och Luigi bara kan göra när de samarbetar genom att stå på varandra till exempel. De har även en del tillbehör och vapen till sin förfogande så som hammare och svampar som man måste använda för att överleva och komma vidare i spelet.
Mario and Luigi Superstar Saga är ett riktigt snyggt spel som är väldigt detaljerat och färgglatt. Det har sköna karaktärer och miljöer som går att känna igen från alla de tidigare Mario-spelen, så som till exempel Super Mario World och Dr. Mario. Det har bra musik, snygga animationer och en humoristisk och underhållande handling. Det är dessutom precis lagom utmanande. Ja, Mario and Luigi Superstar Saga har i princip allt man kan önska sig av ett rollspel till Gameboy Advance så jag ger det mina starkaste rekommendationer. KÖP KÖP KÖP!