8.5

Rock and Roll Racing

Klassiska Rock’n’roll Racing har konverterats till Gameboy Advance – och det var på tiden!

Rock’n’Roll Racing var ett av de absolut bästa spelen till Super Nintendo för många år sedan och nu är det här i en perfekt Gameboy Advance-konvertering.

Rock’n’Roll Racing bygger i grund och botten på det legendariska spelet RC Pro Am till 8-bitars Nintendo Entertainment System (NES). Det påminner även en del om den populära spelserien Micro Machines. Med detta menar jag att spelet spelas ur en fast överseende kameravinkel så att bilarna ser ganska små ut, det ger för övrigt spelaren en utmärkt överblick på vad som händer runt sitt fordon. Spelsystem råkar dessutom lyckligtvis fungera alldeles utmärkt på den minimala spelskärmen som en Gameboy Advance är utrustad med.

Namnet Rock’n’Roll Racing antyder på spelets soundtrack som innehåller en hel del klassiska rocklåtar så som Bad 2 The Bone och Born To Be Wild. Dock är det endast instrumentalversioner på dessa låtar, men de skapar ändå en karakteristisk och passande stämning till spelet. Rock’n’Roll Racing innehåller dessutom en härlig spelkommentator som lägger klassisk repliker så som ”Let the Carnage Begin”, ”Rage Lights Him Up” och ”Olof is in another Time Zone”.

Förutom det grymma ljudet står även den snygga grafikstilen ut med en annorlunda stil och ger spelet en härlig attityd. Rock’n’Roll Racing utspelar sig i en annan galax, fylld med läskiga rymdvarelser, häftiga vapen, snygga bilar, konstiga planeter och tro det eller ej – vikingar. Olof från spelet The Lost Vikings finns, precis som i Super Nintendo originalet, med som hemlig valbar karaktär. Under spelets gång erhåller man poäng som används för att komma vidare till nya och svårare turneringar samt planeter. Man vinner även pengar vilka spenderas på att köpa nya coola bilar eller uppgradera gamla kärran med nya tillbehör så som bättre motor, däck, fjädring, missiler, minor eller turbo. Det är dessa moment som gör spelet så beroendeframkallande då man alltid vill se spelets nästa planet och uppgradera sin bil så att den blir bättre och bättre.

Rock’n’Roll Racing är en av spelhistoriens klassiker och ett måste för alla som inte redan spelat originalet, men det är även ett utmärkt köp för de som vill återuppleva ett kärt spelminne. Med andra ord rekommenderas starkt.