5

Lego Racers 2

Text: Tobias

För många år sedan så fick man ont i fötterna på grund av att man trampade på bortglömda legobitar. Nu är det än en gång dags för lego att göra dig illa, men den här gången är det dina tummar som tar stryk.

Lego Racers 2 är ett bilspel som faller under samma kategori som Super Mario Kart och alla andra spel som härmat det. Tyvärr är inte Lego racers 2 mycket bättre än flertalet spel i denna genre. Grafiken i den här typen av spel tenderar att vara ganska gullig, Lego Racers 2 är inget undantag, men i det här fallet går det inte att klaga på det. Det är trots allt Lego och det ser ut som – hör och häpna – Lego.

Intro sekvensen till spelet är faktiskt betydligt mer upphetsande än själva spelet, efter att ha tittat på den så fick jag uppfattningen att det i alla fall var ett hyfsat spel. Spelet i sig är ganska enkelt, det finns både back och broms på bilarna men det finns ingen som helst anledning att använda dem då din bil utan problem klarar av kurvorna i alla fall – det är full gas som gäller med andra ord. Trots att det är gasen i botten så är man ganska långt ifrån att få någon som helst hastighetskänsla. En annan irriterande aspekt är att det enda som verkar skilja de olika bilarna åt är utseendet, en grävskopa är precis lika snabb och lättmanövrerad som en Formel 1-bil.

En lite mer intressant sida av spelet är att det går att bygga sin egen Legobil och det finns ganska gott om Legobitar att välja mellan. Men som sagt, det spelar ingen roll hur du bygger bilen för den blir likadan ändå, med undantag för utseendet. En lite mindre intressant funktion är att du även kan bygga din egen Legokaraktär.

När du väl är klar med din bil och karaktär så kan du välja mellan några olika speltyper: Adventure, Arcade, Time attack och Multiplayer är några av dem. Adventure är den mer intressanta av dessa, där har skaparna lyckats klämma in en ganska dålig handling där du är ny inom bilsporten och ska försöka arbeta dig uppåt. Man får se mellansekvenser mellan loppen där din legokaraktär ”umgås” med andra legofigurer, som tur är så finns det en text remsa längst ner som förklarar vad de säger, allt man hör är nämligen ett mummel.

I flerspelarläget går det att köra vanliga tävlingslopp vilket är ungefär likadant som när man kör ensam, med undantag för handlingen. Det mest intressanta här är istället ”Battle Mode”, där kör två spelare emot varandra och försöker ha sönder varandras bilar genom att använda de vapen som finns utplacerade på banan. Detta är ganska tråkigt eftersom banorna är vansinnigt stora och ni kan gissa vad det resulterar i eftersom bilarna är lika snabba.

Slutligen kan jag konstatera att Lego Racers 2 ganska snabbt kommer att försvinna i spelsdjungeln, det kanske tilltalar den yngre generationen men jag tror inte Lego Racers 2 kommer bli speciellt uppskattat där heller. Lego Racers 2 är ett uselt försök till att tjäna lätta pengar på en licens. Visst, spelet riktar sig till yngre spelare, men jag tror att även barn kan skilja bra från dåligt. Super Mario Kart är och förblir bäst inom denna genre.