6.5

Spyhunter

Text: Greven

Midway har med hjälp av Paradigm Entertainment skakat liv i sin gamla klassiker Spyhunter och gett det en rejäl omgång i processen. Den gamla arkadversionen var en av mina favoriter från 80-talet tillsammans med Ghosts’n’Goblins och Cobra Command. Att nu få återknyta bekantskapen med Spyhunter, uppfräschad med dagens kraftfulla möjligheter är en ren fröjd. Det här är helt enkelt ett mycket bra och kul spel som erbjuder både djup och bredd.

Till att börja med har helikopterperspektivet ovanifrån bytts ut mot ett i marknivå i full 3D. Ingreppet är mycket lyckat och ger spelet en helt ny dimension, både bildligt och bokstavligt talat. Precis som i originalet kör du en ruskigt snabb sportbil beväpnad till tänderna som omvandlas till en motorcykel när du fått tillräckligt med stryk. Det är inte helt bra för när du har skepnaden av motorcykeln funkar inte turbon som behövs i vissa lägen för att klara dina uppgifter. Din bil kan, precis som i originalet, även transformeras till en snabb racerbåt när du hoppar ut i vatten. Längs vägen stöter du på medlemmar ur elitgruppen Nostra, vars plan är att ta herraväldet över jorden genom att stänga av världens energiförsörjning med hjälp av elektromagnetiska pulser. Dessa fula typer gör allt de kan för att förpassa dig in i Game Over-läge genom att lägga ut minor, skjuta, krossa dig mellan lastbilar, skicka missilsvärmar efter dig och andra fantasifulla sätt.

Du lär knappast bli överväldigad av grafiken, men visst är det snyggt! Banorna är väldesignade och har ofta flera vägar att nå målet och hastighetsupplevelsen när man spelar är riktigt bra. De traditionella lastbilarna från ursprungsspelet, vilka fäller ut en ramp som man kör upp på för att återställa bilen till originalskick och få påfyllt med vapen, är givetvis med även i den här versionen. När man hoppar ut med sin bil i vattnet, fryser spelet och kameravinkeln snurrar runt – likt ”Bullet-time” i Matrix – under förvandlingen innan spelet åter tar fart när trollnumret är slutfört. Spelet bygger på 14 uppdrag där det gäller att lyckas uppfylla ett antal delmål för att komma vidare och förbättra sin ammunitionskapacitet eller få bättre vapen. Delmålen består i att till exempel skjuta ner ett visst antal fiendelastbilar eller plocka åt sig saker längs vägen etcetera. I det gamla Spyhunter hade man ofta nytta av att använda sig av defensiva vapen som oljefläckar och rökridåer. Dessa finns med även här, men behövs i praktiken inte alls längre då man är mer fokuserad på vad som händer framför bilen än bakom. Man kör så fort i alla fall att ingen fiende hänger med. Förutom huvudmål och delmål på uppdragen finns även en timer med som sätter en gräns för hur länge du får försöka på uppdraget. Den visar sig vara en parameter att ta på största allvar under vissa uppdrag, vilket jag bittert fått erfara ett flertal gånger när jag varit så nära slutet att jag sett lastbilen jag skall köra in i då tiden precis tickat ut…

Rättrogna Spyhunter-fans kräver givetvis även att den klassiska musiken, huvudtemat från Peter Gunn, finns med – och det gör den! Precis som spelet i övrigt uppfräschad och även i några nya versioner inspelade av rockbandet Saliva. Utöver dessa finns inte mycket mer musik men det är inget som stör. Motorljudet från din spionbil är läckert sportbilslikt och för tankarna till Ferrari och Lamborghini. Mellansnacket sköts av en kvinna med brittisk accent vilket inte är fel med tanke på spiontemat i spelet.

Midway och deras utvecklare har gjort ett mycket gott dagsverke med nya Spyhunter där känslan från 80-tals klassikern bevarats. Detta samtidigt som spelet har tagits till helt nya höjder med tillförseln av den tredje dimensionen och därmed anpassats för nuvarande generations hårdvara. Den största skillnaden är som redan nämnts att man inte behöver använda sig av sina defensiva vapen utan bara kan koncentrera sig på attack. Spelet kan kanske kännas lite väl enkelt och kort med sina 14 uppdrag men det som finns erbjuder kanonfin underhållning. Oavsett om du gillade originalet eller inte och är inne på racingspel är denna kvalitetsprodukt definitivt något för dig!