5

Lotus Challenge

Text: Silverman.

I Lotus Challenge får man chansen att köra bilar man aldrig annars kommer att köra – men räcker det?

När jag skaffade min första Playstation 1997 så var spelet Porsche Challenge bland de första bilspelen jag provade. Jag blev fast direkt och har sedan dess spelat många bilspel med gott humör. Givetvis så blev jag lite nyfiken när jag först beskådade Lotus Challenge och tänkte att detta kanske kunde bli en liknande upplevelse, men på min relativt nya Playstation 2.

Dessvärre finns det många detaljer som skulle kunna ha gjorts bättre i Lotus Challenge. Spelet går att spela på många olika sätt, varav det mest intressanta är Challenge Mode som fungerar som ett karriärläge där du får olika uppdrag som du måste klara av innan du får gå vidare till nästa steg. Det kan handla om allt från vanliga race till filminspelningar där du måste lyda regissörens anvisningar och utföra stunts. Dock dras det hela till sin gräns när man stöter på momentet ”bilfotboll” där man ska skjuta straffsparkar med din bil på en fotbollsplan, en gren som ger ett både slarvigt, oseriöst och inte speciellt konsekvent intryck.

Grafiskt imponerar inte Lotus Challenge speciellt mycket. Hastighetskänslan känns ganska lam och de detaljlösa banorna är fantasilöst utformade. Bilarna är lite snyggare med välgjorda till exempel ljusspeglingar i lacken. Dock är inte heller bilarna speciellt detaljerade och en annan av spelets starka sidor, nämligen nöjet att kunna köra gamla snygga Lotus-modeller från 50-talet, går förlorat.

Därmed kommer vi också in på en annan tråkig sak med spelet, nämligen kontrollen. Alla bilar känns i stort sett likadana att köra. Den enda skillnaden i körkänsla mellan en veteranbil från 50-talet och en racebil från 90-talet är att den sistnämnda går en aning snabbare. Dessutom ställer de analoga knapparna till problem. Jag körde två varv med X-knappen nedtryckt och blev förvånad över att bilen inte gick fortare. När jag då tryckte hårdare på knappen åkte bilen i väg som ett skott. Man måste alltså krampaktigt pressa ner gasknappen konstant för att bibehålla högsta hastighet. Resultatet av detta var att jag gick ifrån spelsessionen med en värkande tumme och en stark olust att spela igen.

Sammanfattningsvis är inte Lotus Challenge någon höjdare. Taskig kontroll, löjliga spelmoment och tråkiga banor gör att Lotus Challenge inte ger någon anledning att plocka ut Gran Turismo 3 ur PS2:an – faktum är att jag till och med hellre spelar Porsche Challenge från 1997 en gång till.