9

The Legend of Zelda: the Minish Cap

Link ger sig ut på nya äventyr och den här gången har storleken betydelse.

Det har börjat dyka upp förvånansvärt många Zelda-spel de senaste åren. Det är nästan så man börjar ana att någon på Electronic Arts har börjat på Nintendo. ”Nya Zelda 2005, nu med elakare skurkar, alla nya innevånare i Hyrule och smartare mössa”. Det vore nåt det. Nintendo har inte gått fullt så långt, men de har överlåtit utvecklingen till Capcom vilket är lite förvånansvärt. Vore lite som om Ford skulle tillverka Volvo…
The Legend of Zelda: the Minish Cap har en Link som påminner om den unga Cell-Shadade Link i Wind Waker. Han är en liten kille som får fint besök av prinsessan Zelda, tillsammans går de tu till en festival i slottsgården. Där stöter de allt på problem och dessa kan bara ett barn lösa – Link. När alls vår blonda hjälte ger sig av gör han det utan mössa. Ja, du läste rätt, han är mösslös och han ser ut som en blond Hugh Grant när han springer. Det här är nästan lika förvånansvärt som att se Shiguru Miyamoto utan polotröja. Lyckligtvis för alla som försatts i chocktillstånd träffar Link karaktären Ezlo som fyller den vakanta positionen som Links mössa. Jo, han fungerar alldeles utmärkt som en grön mössa, som dessutom ger Link goda råd när sådana behövs.
För att Link ska kunna göra allt som krävs, vilket bland annat är att gå in i råtthål med mera kan han förminska sig och då blir även de minsta krypen farliga motståndare. Förminskningsprocessen kommer snabbt in i handlingen och är en stor del av spelet.
Grafiken är färgglad som sig bör i ett Zelda-spel, man känner även igen platser från tidigare äventyr, och musiken är sådär ploppig som man kan förvänta sig. Det är, trots att det är Capcom som utvecklat, ett riktigt Zelda-spel. Nu är det ju inte så att Nintendo har lämnat över allt och låtit Capcom löpa amok, utan de har förmodligen suttit med lupp och övervakat spelutvecklingen – det efter att de lämnat ett 400.000 sidor långt dokument med krav.
Det som jag personligen tycker saknas är det där lilla extra, det där helt nya som ingen tänkt på tidigare. Sånt som man vant sig med att Nintendo överraskar en med. Sådant lyser med sin frånvaro, nu är det nästa Zelda-äventyr kort och gott. Ett minus är att det går ganska snabbt att ta sig igenom spelet, en rutinerad Zelda-spelare klarar av det på ett par dagar – om inte ännu snabbare.
The Legend of Zelda: the Minish Cap är ett spel för alla Gameboy-ägare som gillar rollspel. Gillar man dessutom Zelda är det ett måste.