7.5

The Jungle Book Groove Party

Björnen Baloo kan ju som vi alla sett på julafton dansa – ”Kom igen katten, det svänger ju”.

Nu kan du dansa med Mowgli, Baloo, pantern Bagheera eller ormen Kaa och så vidare. Det gör du i Jungle Book Grove Party – ett spel som är framtaget för att användas med dansmatta.

Själva spelet är ju egentligen väldigt sekundärt i den här genren. Man skulle i praktiken vara nöjd med om det vara var pilarna som man ska dansa efter som syntes – allt runtomkring uppfattar man inte när man spelar. I Jungel Book finns det dock en hel del mer, även om man kanske inte bryr sig så värst mycket.

Man kan spela storymode, där man ska se till att Mowgli kommer tillbaka till människobyn och så vidare. Grafiken är snygg och hela spelet har en skön Djungelboken-känsla över sig. Men, som sagt tidigare, det är sekundärt i den här genren.

Väl uppkopplad är det bara själva dansandet på mattan som är viktigt. Man spelar alltså genom att man ska trycka åt rätt håll vid rätt tidpunkt. Sitter man med joypad är detta urbota trist och man tröttnar fort. Men, har man dansmattan – som för övrigt följer med spelet, i alla fall i den packen som jag har sett – då är det en helt annan sak. Mattan placeras på golvet framför tv-apparaten. På mattan finns pilar – en upp, en ner, en höger och en vänster. Dessa använder man alltså i stället för att trycka på joypadens knappar. Man gör det alltså med fötterna. Då blir det dans – därav dansspel.

Först ser det kanske lite lustigt ut och man kanske inte ens vill testa, men när man spelat en bana och förstår konceptet är det hur kul som helst. Dansspelen är också bra, för alla klarar det. Sen är det ju så att tjejer har lite lättare generellt, de har ju varit på aerobics. Ett tips är att spela i gymnastikkläder – för det är asjobbigt! Efter gårdagen rigorösa testande har jag träningsverk i vaderna.

När man köper spelet får man med en matta på köpet. För att kunna spela mot en kompis – vilket är spelets bästa inslag – måste man alltså ha två mattor. Så det är ju en kostsam sak att komma igång.

Djungelboken är bra, men det måste framhållas att spelet riktar sig till de absolut yngsta. Låtarna är välkända, även om de är på engelska, men de är inte lika klockrena som Konamis dansspel Dance Dance Revolution – där man bland annat hittar Boyzone och så vidare.

Dansmattan i ett separat utlåtande
Thrustmasters dansmatta är den som medföljer och den enda som säljs i Sverige – på officiell väg, via import finns säkert fler – och den är av hög kvalitet. Konamis matta, som är originalet i och med att det är deras koncept, känns lite mer genuin – men då den inte säljs i Sverige skriver vi av den i all hast. Skulle vi recensera Thrustmaster-mattan separat skulle den få 8 av maximala 10 i betyg.