5

International Superstar Soccer 3

Text: Silverman

Konami har två fotbollsserier – en bra och en dålig enligt många. Gissa vilken det här är.

Fotbollspelserien ISS är tillbaka och som alla andra fotbollsspel så dyker det numer upp i en ny upplaga varje år. Det dröjer dock inte länge förrän man märker vilken halvhjärtad insats Konami gjort för att förbättra det mediokra ISS 2 som kom förra året. De uppenbara felen från tidigare år finns kvar och de nya funktionerna är bara förvirrande och ställer till med helt nya problem.

Det spelar inte så väldigt stor roll att grafiken inte är så himla snygg eller att kommentatorerna låter som om de går på valium. I ett fotbollspel hänger allt på kontrollen och den är verkligen inget vidare i ISS3. Jag klagade på passningsspelet i förra årets upplaga och problemen är kvar. Det är verkligen näst intill omöjligt att få igång ett fungerande, snyggt anfall som involverar flera spelare, passningarna slås för löst eller för hårt och oftast åt helt fel håll än dit man siktade – bästa anfallet i ISS3 är således att kuta ensam med bollen hela vägen. Försvaret blir också lidande då spelet sällan låter mig spela som den gubbe som är närmast bollen utan ett tryck på X resulterar i att jag får börja styra en gubbe utanför skärmen som har noll med situationen att göra.

Ens motståndare har också blivit riktiga primadonnor eller också är domaren mutad, för gula och röda kort delas ut konstant. Minsta lilla knuff och det blir avblåsning – och givetvis är det bara ditt lag som råkar ut för detta. Datormotståndaren verkar nästan ha diplomatisk immunitet på planen.

Nytt i ISS3 är zoom-läget som aktiveras med ett tryck på R1 när du närmar dig motståndarmålet. Skärmen blurrar till och helt plötsligt är det bara du och dina närmaste motståndare som syns. Om man i detta läget hade fått några nya häftiga dribbelfunktioner så hade tilltaget kanske haft någon form av existensberättigande i spelet men nej då, enda skillnaden är helt enkelt att du får mycket sämre överblick vilket i sin tur leder till att man aldrig använder funktionen. En annan ny grej är också att man kan få poäng när man vinner matcher och köpa nya grejor till ditt lag och öppna nya turneringar.

Förra året sa jag att ISS-serien egentligen inte är skräp utan att det är konkurrenterna som är så mycket bättre. Så här i betygstider så kan man dock bara konstatera att Konami inte lyft ett finger eller ens haft ambitionen att göra ett bättre spel och vad har det då för existensberättigande? Därför kan jag inte längre ge betyget ”okej” till detta spel då jag inte skulle rekommendera det till någon. Bara för att det är spelbart betyder inte det att det är värt tiden eller pengarna för att spela. Återigen så uppmanar jag er att hålla utkik efter nya delar i Pro Evolution Soccer- eller FIFA-serierna istället.