Hidden Agenda
7.5

Hidden Agenda

Hidden Agenda bjuder på kreativt spelupplägg

Hidden Agenda är ett försök från utvecklarna av det enastående Until Dawn att bygga vidare på det till synes vinnande konceptet; Berätta en spännande historia där spelarens val påverkar ödet för karaktärerna. Supermassive Games heter studion bakom och de tar två steg framåt och ett bakåt tillsammans med Sony och deras satsning som kallas PlayLink.

Supermassive har utvecklat Hidden Agenda som ett svar på hur de såg att Until Dawn spelades. Until Dawn är byggt som ett solospel där man styr flera karaktärer men istället spelade människor (skribenten inkluderat) i grupp och hade hand om varsin karaktärs val. Hidden Agenda är istället byggt från grunden att spelas i grupp – upp till sex spelare samtidigt – där man styr valen för två personer. Lite bakvänt kan tyckas, då det hade känts mer naturligt att alla fick varsin karaktär att ha hand om.

Becky och Felicity jagar seriemördaren Trapper Killer
Spelet handlar om konstapel Becky och allmän åklagare Felicity som båda är involverade i ett stort fall om seriemördaren Trapper Killer. 48 timmar innan avrättningen av den man som dömts till döden för morden börjar mystiska händelser ske som får båda kvinnorna att ifrågasätta ifall de tagit rätt man. Handlingen är ganska bra och uppriktigt småläskig ibland.

Story Mode
Man kan spela Story Mode där majoritetsröster från spelarna avgör valen som Becky och Felicity gör. Det är både dialogval och direkta handlingar som det kan väljas mellan. Ibland ska man även söka efter ledtrådar med sin markör som kan visa vara väldigt viktiga i framtiden. Och till sist även några Quick Time Events, där spelarna behöver reagera väldigt fort för att hinna agera i tid. Spelarna som är duktiga på QTE-eventen och att hitta ledtrådar belönas med Takeover-kort som kan läggas och då får man själv bestämma nästa val i spelet. En Takeover kan dock tas över av att en annan spelare lägger ett Takeover-kort, så se upp!

Competitive Mode
Det finns också Competitive Mode med samma handling men då delas dolda agendor ut slumpmässigt som ger en spelare ett kortsiktigt mål att nå i handlingen. Lyckas man med sin dolda agenda får man poäng och alla som gissar rätt på vem som har den dolda agendan får också poäng. Detta skapar ett spel utanför spelet där någons argument, passivitet eller uppenbara Takeover kan tolkas som en dold agenda, vilket gör en misstänksam mot vad alla ens medspelare säger. Det här läget styr tyvärr handlingen i helt irrationella riktningar när någon till slut kanske får en agenda där en nyckelperson behöver dö och då avsluta spelet i förtid. Det här läget hade behövts poleras lite till.

Börja med Story Mode
Även om spelet är döpt efter vad Competitive Mode handlar om rekommenderar vi starkt att börja med Story Mode. Båda lägena underhåller men vill man som grupp göra logiska val för karaktärernas överlevnad och försöka lista ut mysteriet direkt, vänta med Competitive Mode.

Spela via appen Playlink
Hidden Agenda spelas genom den kostnadsfria mobilappen med samma namn, detta spelsätt kallas av Sony för Playlink. I den kan man när som helst läsa på om alla karaktärer i spelet och se en tidslinje för vad som tidigare hänt. Där delas också dolda agendor ut och andra aktiviteter. Den funkar ganska bra, kontrollen är lite oprecis, den kan haka upp sig lite ibland och har några grafiska buggar som stör.

Perfekt för en kvälls spelande med goda vänner i soffan
Upplägget är riktigt kul men huvudnumret med sina dolda agendor sätter krokben för sig själv, lyckligtvis har handlingen ett gott omspelningsvärde. Hidden Agenda kostar en tredjedel av ett fullprisspel och räcker några timmar. Perfekt för en kvälls spelande med goda vänner i soffan.