9

Grand Theft Auto 3

Brott lönar sig inte – men det kan vara jäklig kul på låtsas.

Jag minns att jag spelade mycket av den första delen av GTA till PC och Playstation. Jag och mina kompisar var fascinerade över spelets alla brutala inslag, vilket gjorde att vi sprang omkring och slog ner eller körde över folk för att sen få slåss mot polisen. När den andra delen i serien släpptes blev jag kraftigt besviken på de få uppgraderingar och förändringar spelet genomgått. Det var ju i princip exakt samma spel. Av denna anledning hade jag inte så stora förväntningar av den tredje delen i serien. Det verkade som om de bara gjort ny 3D-grafik för att det skulle se snyggare ut. Nu när jag har spelet GTA3 märker jag att det är så otroligt mycket mer än bara en uppgradering till full tredimensionell grafik. Det är i och för sig till stor del den nya 3D-grafiken som gör att spelet känns så nytt och fräscht, det är den som göra att det nu äntligen känns riktigt realistiskt. Till och med på ett så trovärdigt sätt att jag ibland får skuldkänslor när jag stjäl en bil eller kör över någon. Speciellt när en bilägare skriker förtvivlat åt mig ”Please no, that’s my husbands car”. Eller när man siktar på en förbipasserande med sin pistol och denne räcker upp händerna och säger ”Don’t shoot me man, I have a family”. Alla dessa och otroligt många andra små detaljer gör att GTA3 skiljer sig från alla andra spel jag tidigare spelat och får mig att känna att det verkligen är jag som bor i Liberty City, det vill säga staden som spelet utspelar sig i.

GTA3 bygger i grunden mycket på samma saker som de tidigare spelen i serien, men med ett nytt djup och engagemang. Man börjar spelet som en förrymd fånge, som precis flytt från sin polistransport. Fången man flyr tillsammans med introducerar spelaren till en ledare av den undre världen och det är av honom man får sina första uppdrag för att testas som nykomling. Efter att man blivit mer accepterad i den undre världen får man svårare uppdrag, vilka kan vara bankrån eller torpedjobb till exempel. Dessa uppdrag kan bli väldigt svåra, men man fortsätter att försöka om och om igen tills man klarat det eftersom spelet är så otroligt underhållande. Även om man gjort om samma uppdrag flera gånger, så kan det kännas fräscht eftersom staden i sig är så levande och annorlunda varje gång man spelar. Har man ingen lust att följa alla de ”vanliga” uppdragen kan man ha otroligt roligt på en massa andra sätt i Liberty City. Man kan till exempel stjäla en Taxi och plocka upp kunder, stjäla en brandbil och släcka bränder och så vidare – eller så kan man ju självklart bara bli helt galen och skjuta ner alla man ser och sedan försöka fly undan polisen. Desto fler brott man begår, desto fler poliser får man efter sig och är man tillräckligt brottslig kan man även få en SWAT-styrka och polishelikoptrar efter sig. Man kan även lämna bilen och bara ta sig runt till fots, men med läckra sportbilar och Hummers att stjäla – varför slita på skosulorna?

Staden Liberty City lever sitt eget liv, fullt med människor och bilar som fyller gatorna med ständigt liv. På Liberty Citys gator finns det förutom civila människor och fordon även poliser, ambulanser, prostituerade, hallickar, ghettogäng och tjuvar med flera. Alla dessa lever sina egna liv oberoende från dig och dina handlingar. En gång blev jag vittne till ett rån mitt på gatan till exempel. En annan gång blev jag påkörd av en galen taxichaufför.

GTA3 utspelar sig i en realtidsmiljö som skiftar mellan dag och natt, två sekunder i vår värld är en minut i GTA-världen, och även vädret skiftar i realtid. Det finns så många olika möjligheter i GTA att man får ont i huvudet när man försöker räkna ut dem. Man kan förmodligen spela i månader innan man sett och gjort allt.

Storyn i GTA3 presenteras med realtidssekvenser där även karaktärernas röster är av hög kvalitet. Sedan så får man själv välja vem man vill jobba åt, så spelet känns aldrig linjärt. GTA3 är stort, väldigt stort, och ofta väldigt svårt. Är man ny i spelvärlden och inte har så mycket erfarenhet med spel så fruktar jag att det här spelet nästan kan vara för svårt.

GTA3 är väldigt snyggt, men det som imponerar mest är storleken på själva staden, hur detaljerad den är och allt som konstant händer i den. Är vädret bra kan man praktiskt taget se hur långt som helst genom de stora avenyerna och allt ser väldigt realistiskt ut. Musiken och ljuden är ännu en höjdpunkt. Varje gång man sätter sig i en bil så får man lyssna på den radiostation som ägaren lyssnade på. Man kan självklart sedan byta till en radio station efter eget tycke och smak, men det är häftigt att veta vilken typ av ägare bilen hade. Det finns många radiostationer och alla har olika musikgenres. Det finns klassisk, rock, pop, hiphop och 80-talsmusik. Musiken är gjord av riktiga artister som till exempel rapparen Royce Da 5`9. Efter många timmar med spelet kan man tröttna på att höra samma låtar om och om igen, trots deras höga kvalitet, men då är det bara att stänga av radion och lyssna på stadens levande läten.

Det finns inte mycket att klaga på i GTA3. Men en hastighetsmätare är något utvecklarna hade kunna lagt in så man kunde se hur snabbt man åker och vilken hastighetsskillnad det är mellan alla de olika bilarna. En annan brist är att man inte kan spela mer än en person åt gången. Man kan i och för sig turas om, men vem vill sitta och titta på när någon annan spelar?

GTA3 är ett av höstens guldkorn och helt klart ett av de bästa spelen till PS2 hittills. Med snygg grafik, ett nyskapande och utmanande spelsystem och en interaktiv stad utan like bevisar GTA3 tydligt hur ett PS2-spel verkligen ska kännas och se ut. Att vara ond har aldrig känts så bra förut, så glöm önskelistan, sälj dina gamla spel och köp GTA3 idag.

Föräldrar – tänk på detta innan ni köper GTA3

Grand Theft Auto 3 är ett våldsamt spel som inte skyr några som helst medel. Här kan man köra över fotgängare, skjuta dem eller slå dem med ett järnrör till de faller blodiga till marken – för att aldrig resa sig igen. Därför har spelet en åldersgräns på 18 år – tänk på det innan ni köper, läs; langar, spelet till ert barn som inte uppnått den åldern. Helt klart är att det är ett spel och ganska säkert inte kan förväxlas med verkligheten, men i det här fallet vill vi på Fragzone Console verkligen understryka åldersgränsen. I och för sig är det inte värre än många filmer som går på bio från 15 år, men då tittar man å andra sidan bara på – man utför inte dåden.

Att vi ger ett så våldsamt och våldsglamoriserande spel ett så högt betyg beror på att vi bedömer spelets kvalitet – som är fruktansvärt hög, men det beror också till stor del på att det inte skyr några som helst medel, det hymlar inte med sitt innehåll – köper man GTA3 så vet man vad man köper och det är ett val man själv gör. Vi på Fragzone Console gillar GTA3 och är alla över 18 år. Vad vi inte gör är att rekommendera spelet till någon under 18-år och dessutom passar vi på att varna känsliga personer för eventuellt skrämmande innehåll.