Visste du att...
8.5

Forza Motorsport

Polerad racing med över 230 bilar att välja på och oändliga spellägen.

Forza Motorsport är Microsofts svar på Sonys Gran Turismo som säljer miljontals exemplar världen över. Nu sätter Microsoft hårt mot hårt och utlovar ett spel som inget annat.

Eftersom Forza kallas Microsofts Gran Turismo lite till och från placerade jag det genast i samma fack. Det speciella facket i bilgenren som jag personligen inte är så överförtjust i. Där grafik går före allt annat och bilarna är stela och allmänt jobbiga att ha att göra med. Inte heller blir bilarna skadade i dessa grafikorgiespel, vilket jag tycker är otroligt trist då man kan använda det mesta i omgivningen som panikbroms eller för att valla bilen åt rätt håll utan att förlora på det.

Forza startar upp och det strålar bilspel om det. Det följer mallen från a till ö för bilspel. När spelet kommit igång börjar det med val av bil. I mitt fall blir det – patriot som jag är – en Saab 9-3 Viggen. Det är den gamla karossen som jag aldrig gillat och även om det svider lite så tar jag den i brist på andra svenska bilar. En Saab 93 Aero hade ju helt klart suttit bättre eller en Volvo av något sportigare slag. Jag kastar mig in i det första racet och finner att bilarna är stela, som jag förmodade att de skulle vara. Det dyker upp en riktlinje på banan som visar hur man ska köra för att bli en vinnare. Linjen består av pilar framåt och den är grön när man kan trycka ner plattan i botten – det vill säga gasa, gul för lättare broms och röd för mer resolut bromsande. Först tyckte jag att den här körinstruktionen var irriterande, eller kändes lite förnedrande. Jag har ju kört bilspel hur länge som helst att jag inte behöver instruktioner. Efter ett par varv lärde jag mig uppskatta instruktionerna då det faktiskt hjälper till att bemästra bilarnas fysik.

Efter ett par vinster i nybörjarracen har jag skramlat ihop nog pengar till att styla min Saab och skaffa lite mer under huven. Efter en lättare genomgång har min rätt modesta Saab blivet lite mer av det monster som jag saknade initialt. Dessutom passade jag på att lacka den rosa och lägga på aningen mer ljusrosa eldsflammor – vilken pärla. Tyvärr gick jag och vann en Honda NSX, eller Acura NSX som den heter i Forza och dessutom sägs den vara en amerikansk bil, och då fick Saaben stiga åt sidan för den relativt grymma sportbilen. I alla fall i de klasser som Saaben inte är kvalificerad, för vem kan överge en rosa Saab?

Nya bilar kommer det rätt ofta faktiskt och det är betydligt roligare än att shoppa dem. Gillar man dem eller har en tävling där de är krav kan man spendera lite pengar på dem för att få dem konkurrenskraftiga. Totalt finns det 230 bilar i spelet säger Microsoft, däribland två varianter av Volvo S60 och en Koenigsegg vilket gör att man hittar fyra svenska bilar.

Kontrollen är som tidigare sagt stel, men när man hottat upp sin kärra får den lite liv och blir mycket roligare att köra. Det blir aldrig som i ett arkadspel utan speglar verkligheten spelet igenom. Skadorna på bilarna är inte helt riktiga och det tycker jag de borde varit med tanke på att det är en simulator. Kör man in i ett räcke i runt 100 kilometer ser inte bilen totalkvaddad ut, som den borde, utan det hela påminner mer om en parkeringsskada. Med fler dåligt tagna kurvor och lite krockar med konkurrenter kommer skadorna och bilen bryts stegvis ner. Att bilarna skadas och att dess köregenskaper försämras är en självklarhet anser jag och är också det jag anser är det största felet med Gran Turismo. I Forza tycker jag det är speciellt charmigt när bilen börjar dra snett efter en kollision.

Grafiken är snygg och precis sådär polerad som man kan förvänta sig. Det hjälper även till att framställa stelheten då allt glänser och kan ibland få det att se lite artificiellt ut. För att återgå till skadorna, de som visas på bilarna – när de väl dyker upp – är snygga om man nu kan säga det. Speciellt de krossade rutorna är sköna. Runtom på banan lämnar man också grafiska spår efter sig, släpar man bilen mot ett räcke kommer det att finnas bevis för C.S.I. att insamla efteråt. Ljudet är bra och fyller verkligen sin funktion inlevelsemässigt då man hör när kraften kommer ner i marken. Min trimmade Saab låter verkligen sportig kan jag meddela. Musiken är passande och anser man inte det är det bara att skapa ett eget soundtrack.

Att spela via Xbox Live ger spelet en unik funktion i jämförelse med Gran Turismo som inte har den möjligheten. Här kan man köra mot andra men kan också välja att spela sitt karriärläge via nätet och inte bara hemma i spelrummet. När det gäller Xbox Live-funktionerna kommer jag att återkomma kring dessa då min version spelas på min gröna debug-enhet som inte går att koppla upp mot Xbox Live.

Jag var mycket skeptisk till spelet och har suttit med både Gran Turismo och Enthusia för att jämföra för- och nackdelar. Det har gjort givit mig ett par mer markerade veck i pannan och jag har kommit till slutsatsen att jag gillar Forza bäst av de tre. Jag har spelat i timmar och åter timmar och det känns som det kommer nya saker konstant. Det finns så många banor, bilar och spellägen att det kan räcka nästan hur länge som helst – eller till Forza 2 kommer.