8.5

Jade Empire

De vann tunga utmärkelser för sitt förra Xbox-spel, nu är utvecklarna Bioware tillbaka med nästa actionladdade äventyr.

Jade Empire är Biowares senaste skapelse efter succén med Star Wars: Knights of the Old Republic. Vad jag förstår är Jade Empire ett drömprojekt som utvecklarna önskat göra sedan lång tid tillbaka och nu får även vi ta del av denna vision.

Knights of the Old Republic visade sig vara ett vinnande koncept för rollspel på konsol och samma koncept återfinns i Jade Empire. Det handlar fortfarande om att spelkaraktären ska välja mellan onda och goda gärningar, införskaffa livserfarenhetspoäng och bli en starkare individ. I Jade Empire är dock skillnaden mellan gott och ont mer nyanserat än i KOTOR och många gånger kan man välja en väg som ligger mer i gråzonen för vad som kan uppfattas som en god eller ond gärning. Innan man börjar själva spelet ställs man inför ett val av spelkaraktär. Det finns ett flertal att välja emellan, både män och kvinnor som är balanserade eller specialiserade inom något område. Sedan är det upp till spelaren att ytterligare bygga på dessa svagheter eller styrkor under spelets gång. Jag gillar det faktum att det är fritt att välja om man vill pilla och trixa med dessa uppgraderingar efter eget omdöme eller låta spelet automatiskt välja en balanserad uppgradering. Jag vill helt enkelt inte spendera så mycket tid i statistik och uppgraderingsmenyer när jag spelar, utan lägger hellre min speltid på att ta mig vidare i själva handlingen.

Precis som i KOTOR handlar det om en historia av episka mått och att spelaren påverkar utgången genom sina val. Jag tänker inte specifikt beröra själva historien då risken att förstöra nöjet för er är för stor. Allt jag kan säga är att dialogen är välskriven och mycket omfattande. Spelet fullkomligt myllrar av referenser till österländsk mystik, filosofi och hyllar kinesisk kampsport i alla dess former. Presentationen är verkligen inget att klaga på och man känner sig delaktig i den legend som håller på att skrivas. Grafiken är bra till mycket bra. Det ligger som ett skimmer över hela färgpaletten, vilket skapar en mjuk och mystisk atmosfär. Animationer är bra men kan ibland upplevas som en aning stela. Musiken i spelet – som består av traditionell kinesisk trum- och flöjtmusik – är både vacker och dramatisk.

Man avancerar i spelet genom att prata och åter prata med personer man stöter på. Tjänster och gentjänster är ett tema som ständigt återkommer och det blir en del springande fram och tillbaka för att ta sig vidare i handlingen. Till sin hjälp har man olika följeslagare som alla har unika förmågor och förtjänster. Dessa följeslagare är dock inte blint trogna tjänare, utan har ofta en egen agenda som för tillfället råkar passa in med det man vill ha uträttat. Man är begränsad till en följeslagare åt gången och de hjälper till i strider och att lösa andra problem som dyker upp.

Spelet är linjärt, men erbjuder så mycket att göra vid sidan om den röda tråden att upplevelsen inte blir lidande. Huvudfokus i Jade Empire ligger alltså på själva historien, men en stor del ligger också på fighting-sekvenserna. Sammandrabbningarna sker i realtid och är allt ifrån enkla till komplicerade i sin natur. Man konfronterar både mänskliga fiender och demoner i olika former. Inte sällan attackerar de i grupp och det gäller att ständigt vara i rörelse om man vill gå vinnande ur striden. Det finns både en fri och låst fokusering på fienderna att tillgå. Ibland händer det att kameran krånglar i strider vilket gör att man inte ser vad som händer. Detta tillhör dock undantagen och för det mesta har man en bra överblick i kampsituationer.

Kontrollen av karaktären är enkel att få grepp om och striderna är ofta underhållande även om jag tycker att det ibland kan luta åt att bli monotont. Det finns massor av olika kampstilar och magiska krafter man kan lära sig och förbättra under spelets gång.

När det gäller svårighetsgraden, tycker jag att spelet placerar sig på den lätta sidan av strecket. Det är nämligen väldigt sällan man dör på den svårighetsgrad som är förinställd. Bilduppdateringen är för det mesta jämn, men det förekommer då och då att den segar, främst i större städer och när många fiender attackerar samtidigt. Ett större problem, som jag ser det, är att laddningstiderna är många och långa. Det blir riktigt störande på vissa ställen i spelet. Speltiden för rollspel brukar som bekant vara rätt så väl tilltagen och Jade Empire ligger på runt 20-25 timmar om man utforskar och utför alla de uppdrag som finns i spelet.

Med Jade Empire serverar Bioware en rykande het och välsmakande nudelsoppa. Resultatet är ett av årets klart bästa äventyr då det lyckas så förträffligt med allt som ett bra äventyr skall innehålla. Först och främst en mycket bra och engagerande handling med intressanta karaktärer.