6.5

FIFA Fotbolls-VM 2002

Text: Zobin

EA Sports har som vanligt fått tag i VM-licensen. Alla arenor, lag, spelare, sponsorer och maskotar från fotbolls-VM finns med i detta spel. 1998 så hette VM-spelet World Cup 98, år 2002 så anser EA att vi inte kan engelska så de döper spelet till FIFA Fotbolls-VM 2002 i Sverige.

Vid en första anblick så ser man att spelarna ser lite mer verkliga ut, i FIFA 2002 så såg alla spelare ut att ha plastansikten. Dessutom så har EA Sports valt ut de största spelarna i de olika lagen och gjort dem till stjärnspelare. De inte bara liknar originalen, utan de ska även ha deras spelstil. I Sverige så är Zlatan, Ljungberg och Henrik Larsson stjärnspelare. Om ni så undrar så kan jag säga att Ljungbergs kultförklarade hår är lika rött i spelet som i verkligheten. Det som är lite olikt FIFA är att när stjärnspelarna skjuter hårt så blir bollen röd och får en arkadliknande fartrand, samma sak när stjärnspelaren springer, då får han röda fartränder efter sig.

I och med FIFA Fotbolls-VM 2002 så introducerar EA Sports två helt nya välkomnade inslag. Det handlar det nya luftspelet och möjligheterna att kicka med bollen. Det nya luftsystemet innebär att du kommer att ha mycket mer kontroll över om du vinner luftduellen eller ej, i de förra spelen var det som bekant endast att hålla in knappen och hoppas på det bästa. Bolltrixandet kan vara roligt att leka med i början, men det är också nyttigt att behärska. När en medspelare slår en för hög pass så kan man med dessa knappar ta ner bollen på foten och kanske avlossa ett stenhårt volleyskott.

Det verkar även som att EA Sports har tittat på varje inslag i förra spelet och förändrat till de bättre. Som första fotbollsspel så går det nu att ta en boll som ligger parallellt med sidlinjen utan att spelaren fumlar ut den. Detta är så underbart att man bara skickar ut bollar vid sidlinjen för att utmana ödet. Domaren är nu intelligentare och reagerar hårdare mot tacklingar bakifrån, alla tacklingar bakifrån resulterar i en frispark. Nu så kan även målvakterna straffas, kör de ner en spelare i straffområdet så får man en straff. Ännu ett roligt inslag är att man kan finta skott, pass eller lobb. Man kan även styra muren i fasta situationer, man positionerar dem rätt och ser till att de hoppar upp för att täcka skott. Domaren kan komma ivägen också, han är nu en solid figur, så man kan inte passa igenom honom.

Själv så har jag kört en väggspelsvariant med domaren. När man kollar på alla dessa nya inslag så verkar det som att EA Sports på sex månader har ändrat fler saker till de bättre än vad de har gjort på flera år tillsammans. EA Sports har struntat i stela FIFA och nu börjat i en helt ny linje – lekfulla FIFA. Spelmässigt så är det de bästa fotbollsspelet från EA och ett av de bästa på marknaden nu.

Spelets grafik är inte enastående, men den är väldigt fin. Arenorna är väl detaljerade, likaså spelarna. Det enda negativa man har att säga om spelets grafik är att den slöar ner ibland, inte så ofta som i Playstation 2-versionen, men någon gång per match kanske. Det är första gången jag är med om att ett fotbollsspel slöar ner. EA Sports har satsat på en VM-känsla hos publiken. När man kollar upp mot publiken som sitter i gula färger och slänger ner all sorts tifo och sjunger ”kom igen Sverige” så känns det som att man har publiken på sin sida. Däremot så är orkestern lite mer tveksam. Det är inte så passande att höra en orkester spela när man gör mål eller får ett gult kort? Spelkontrollen skulle vara fulländad om utvecklarna inte hade glömt att vi var människor. Vad har EA Sports tänkt med när de har bestämt att man ska utföra en dribbling med att hålla in Y och trycka på den svarta knappen? Vilken människa med fem fingrar ska lyckas med det?

Nu så kanske det framstår som att FIFA Fotbolls-VM är ett helt underbart spel. Det är dock en sak jag inte har tagit upp – hållbarheten. Fastän detta är ett VM-spel så kanske man förväntar sig lite mer än en VM-turnering och kanske möjligheten att lira vänskapsmatch. Det är tyvärr det enda man får. VM är den enda turneringen som finns i spelet, man får inte heller försöka kvala sig in som man fick i World Cup 98. Dessutom så kan man inte välja mer en ett lag att spela med i VM. Det är väldigt synd, för att EA Sports har lyckats med att skapa sitt bästa fotbollsspel någonsin, men de har snålat med någonting så enkelt som hållbarheten.

De skryter med att det finns bonuslag att låsa upp, ni kan ju gissa hur besviken jag blev när jag märkte att man bara kan låsa upp två bonuslag. Inga klassiska lag eller turneringar, såsom i World Cup 98. Det är här hela spelet faller, kommer du att betala runt 600-700 kronor för en underbar fotbollssimulator som endast har en turnering och vänskapmatch som spelbart moment?

Slutligen så kan jag säga att detta är mer revolutionerande än vad FIFA 2002 var när det kom. EA Sports har infört en hel del nya inslag som vi får hoppas blir standard till deras nästkommande spel. Spelbarheten är underbar i detta spel och tack vare det nya luftsystemet så kommer du att få till väldigt fina uppspel. Tyvärr så faller spelet på hållbarheten, det känns mer som en uppvärmning inför FIFA 2003. Det är upp till var och en att bestämma om detta är köpvärt. Det enda rådet jag kan ge är att testa det först. Risken kanske blir att du ångrar dig en vecka senare. Om du orkar och inte har bråttom så ska du vänta till FIFA 2003, jag kan känna på mig att det spelet kommer att bli underbart. Fastän spelet endast har ett VM-läge så tåls det dock att spelas om och om igen, särskilt med ett par kompisar. Risken är dock stor att Fotbolls-VM håller längre än spelet som baseras på turneringen.