Far: Lone Sails är en emotionell resa lika stillsam som den är komplicerad.
Klart oklart
Det är inte mycket som kommuniceras till spelaren vad gäller handling, men det verkar börja strax efter någon form av begravningsceremoni. Vår hjälte rör sig sedan åt höger på jakt efter något nytt – om det rör sig om en ny plats, nytt umgänge eller något annat förblir osagt. Far: Lone Sails låter spelaren själv fantisera om vad för motiv det rör sig om.
Tänk snabbt och improvisera
Spelaren kan röra sig på ett tvådimensionellt plan, med stora väldiga 3D-renderade miljöer – som riktigt osar postapokalyps – omkring en. Ganska snart kommenderar vi ett stort fordon/skepp och utifrån det utgår sedan spelets pussel och utmaningar. Det ska hushållas med bränsle, ångan får inte gå överstyr, accelerationen behöver ständigt ses över och bränder måste släckas snabbt. Man behöver tänka snabbt och improvisera när det går snabbt fram.
Vid hinder, eller andra märkvärdiga stopp på färden för den delen, tvingas man klättra omkring och hitta reservdelar till fordonet som tar en vidare. Spelet presenterar hela tiden nya miljö- och fysikbaserade pussel för en, som behöver lösas in resan fortsätter vidare.
Vinnande koncept
Stämningen är otroligt välkomponerad i Far: Lone Sails. De dystra miljöerna tillsammans med detaljerade konstruktioner och stillsamma musiken får känslorna att träda fram. Det är en gripande resa utan dialog, utan någon riktig antagonist och utan något tydligt mål, men viljan att slutföra resan är benhård.