7.5

Far Cry Instincts

Spelaren hamnar i en situation som i USA ofta beskrivs som ”Stuck between a rock and a hard place”. Jobbigt läge kort och gott.

Många spelare är garanterat bekanta med spelet Far Cry som släpptes till PC för drygt ett år sedan. Denna titel blev lite av en joker då den liksom smög upp och säkert överraskade många som precis hade uppgraderat sin PC med det senaste grafikkortet i väntan på spel som Doom 3 och Half-Life 2. Spelet erbjöd, på de högsta grafiska inställningarna, en fantastisk grafik i tropisk miljö och dessutom mycket bra spelmekanik. Nu har också en konsolversion av spelet anlänt till Xbox, en titel som jag varit nyfiken på att testa alltsedan den utannonserades.

Spelets huvudperson Jack Carver jobbar med båtuthyrning till olika resemål och när handlingen börjar är han ute med en kvinnlig klient vid vad som verkar vara en öde ö. Kvinnan ger sig av på en liten tur med vattenskoter och Jack bestämmer sig för att ta en tupplur. Han vaknar dock snart till det öronbedövande ljudet av två stycken vapenbestyckade helikoptrar som svävar precis intill båten. Innan han vet ordet av, måste han hoppa över relingen i vattnet och lämna ett brinnande båtvrak för att fly för sitt liv in i den täta grönskan på ön. Jagad av en armé av legoknektar, måste han använda både list och mod för att överleva och samtidigt försöka lista ut varför han plötsligt måste undanröjas till varje pris.

Det handlar alltså väldigt mycket om att ta sig obemärkt fram i djungeln för att överleva och i den första delen av spelet är detta extra viktigt för Jack har endast tillgång till lättare vapen på de första banorna. Nytt i konsolversionen, är möjligheten att gillra fällor med hjälp av träd. Detta är väldigt effektivt, när man väl får till dem. Det går till så att man spänner trädgrenar åt något håll och lockar till sig vakter med hjälp av att kasta stenar eller för någon annan typ av oljud. När de väl kliver i fällan, knockas de av grenen som lämnar sitt spända grepp. Detta är ett roligt och inte minst effektivt tillägg som dessutom finns att tillgå i spelets flerspelarlägen. På spelets banor finns också gott om olika fordon som jack kan bemanna. Det kan vara allt ifrån jeepar, till svävare och en sak alla har gemensamt, är att de är väldigt knepiga att köra och skjuta samtidigt med. Det slutar allt som oftast med att man bara kör och lämnar fienden bakom sig, eller kliver ur och bekämpar dem utanför fordonet.

Spelmekaniken till fots är bättre, men den lider också av vad jag upplever som en oprecis kontrollkänsla. Det är svårt att sikta, och av någon anledning känns kameran ojämn och hackig på Y- och X-axeln. Jag kunde aldrig riktigt anpassa mig till kontrollen, trots upprepade försök med att ställa in känsligheten.

Jag nämnde att spelet till en början förlitade sig på en taktik där man var tvungen att smyga på grund av det övermäktiga motståndet, men i den senare hälften av spelet jämnas oddsen ut i viss mån. Jack utsätts nämligen för ett experiment där han ofrivilligt blir injicerad med någon form av serum som ger honom övernaturliga krafter. Nu kan han helt plötsligt slå sönder både sin omgivning och fiender med bara händerna och dessutom se i mörker och springa och hoppa på ett abnormt sätt. Jack förvandlas långsamt men säkert till något annat än en mänsklig varelse och nu börjar också jakten på ett motgift.

Grafiken i Far cry Instincts är så bra som en Xbox kan åstadkomma i dagsläget, i alla fall i denna typ av spel. Djungeln känns tjock och fuktig, vattnet inbjudande och klart och ljuseffekterna i spelet överglänser till och med de i PC-versionen. Det som har blivit lidande i störst utsträckning, är storleken på spelnivåerna. Man kan inte planera och röra sig lika fritt i Instincts, för banorna är krympta både när det gäller själva ytan, men även vart du kan ta dig på dessa. Det är med andra ord lite mer av snitslad bana vilket är lite synd, men samtidigt fullt begripligt med tanke på hårdvaran. Det skall dock tilläggas att banorna på intet sätt är små, då de ytmässigt måste räknas till bland det största som finns till just Xbox. Ljudbilden är bra med dramatisk och sparsmakad musik och Stephen Dorff som gör Jack, är fåordig men utmärkt i rollen.

Singelkampanjen i Far Cry Instincts är minst lika omfattande som PC-versionen och för de som inte nöjer sig med detta, erbjuder spelet självklart spel mot andra spelare över Xbox Live, system-link och delad skärm. Här finns standard-typer av spellägen som vanlig dödsmatch och lagbaserade spel i likhet med fånga flaggan, men här finns även en annorlunda typ av tävling där en av spelarna är fullt ut muterad och besitter övernaturliga krafter, medan de andra skall försöka ta sig från en punkt till en annan för att klara livhanken och förgöra spelaren som jagar dem.

Med Instincts följer också en intressant funktion som ger spelaren möjlighet att skapa egna spelnivåer som sedan kan spelas av andra över Xbox Live. Denna funktion är både användarvänligt och avancerad på en och samma gång, vilket leder till att många säkert kommer att spendera mycket tid i denna del av spelet. Ett roligt och till viss del innovativt tillägg till konsolspelandet vilket jag tror vi kommer att få se mer av i framtiden.

För att summera Far Cry Instincts, tycker jag att Ubisoft har gjort ett hedervärt försök att flytta över det som vi minns som ett grafiskt mycket krävande PC-spel till konsol, och att slutprodukten verkligen inte är något att skämmas över. Tvärtom är reslutatet lite över förväntan och det finns säkert spelare som kommer att hålla denna version av spelet högre, än den som pressade musten ur deras PC för cirka året sedan. Största nackdelarna med spelet ligger i den lite stympade bandesignen och att de inte riktigt fått kontrollen att funka helt tillfredställande.