6.5

Far Cry Instincts Predator

I Far Cry blir den paradislika miljön snabbt till ett helvete.

Far Cry Instincts har landat i min brevlåda. Jag har inte spelat något av de tidigare spelen och ser fram mot att lägga in det i min Xbox 360. Jag har lagt upp bilder i Hype.ses bildgalleri och har tyckt att det sett snyggt ut, så speciellt vattnet.

Då det är Lupus som är lite av vår Far Cry-expert så passar jag på att låna den här texten från hans recension av Xbox-spelet. Varför uppfinna hjulet igen?

Spelets huvudperson Jack Carver jobbar med båtuthyrning till olika resemål och när handlingen börjar är han ute med en kvinnlig klient vid vad som verkar vara en öde ö. Kvinnan ger sig av på en liten tur med vattenskoter och Jack bestämmer sig för att ta en tupplur. Han vaknar dock snart till det öronbedövande ljudet av två stycken vapenbestyckade helikoptrar som svävar precis intill båten. Innan han vet ordet av, måste han hoppa över relingen i vattnet och lämna ett brinnande båtvrak för att fly för sitt liv in i den täta grönskan på ön. Jagad av en armé av legoknektar, måste han använda både list och mod för att överleva och samtidigt försöka lista ut varför han plötsligt måste undanröjas till varje pris.

Jag börjar alltså i vattnet som jag uppfattat som snyggt och kan snabbt konstatera att det är det. Snyggt som sjutton, förutom från vissa vinklar då det ser ut som gelé. Men det är petitesser. Jag kastar mig in i djungeln och får snabbt lära mig saker som att rigga upp en gren och använda den som vapen. Jag ser till att utnyttja den och tycker ärligt talat att det känns lite forcerat. Så grenuppriggning skippar jag sedan spelet ut. Det är en viss känsla av bristande engagemang som kryper över mig. Jag blir inte riktigt en med spelet, utan det känns hela tiden som jag bara springer runt och jönsar mig. Det kan vara just det här som gör att jag drabbas av åksjuka, vilket jag brukar få ibland när spelen har dålig skrämuppdatering. Här tror jag det beror på att kontrollen är lite ryckig. Det är svårt att millimetersikta, det är mer att man får köra lite vänster-höger tills man hamnar rätt.

Far Cry Instincts bjuder på mer än bara att skjuta, man kommer en bit in i spelet att trimmas upp och kunna göra lite mer djuriska attacker. Spännande? Nej, inte direkt. Nu kan det vara så att jag har spelat för många bra spel i samma genre på senare tid, eller bara att jag har spelat för många? Det som Far Cry Instincts inte gör är ger mig en upplevelse, det fångar mig inte.

En morot att spela vidare på Xbox 360 är poängen, achievements, men jag har inte fått en enda en och jag har spelat hur länge som helst. What’s up with that?

Snyggt är det och det har en story som gör att det blir lite mer av ett äventyr än många andra spel i förstapersonsgenren, men det får inte mig intresserad och det är där det faller. Det är ett spel som jag kommer att glömma snabbt och det är aldrig en bra sak.