8

F1 2001

Text: Greven

Det första som slår en när man snabbast möjligt klickat igång det traditionella ”Quickracet”, som numera verkar vara standard i spel av den här typen, är grafiken och farten i spelet! Starten går efter några sekunder och plötsligt ser man knappt någonting, eftersom bilar framför spinner med däcken och vit rök lägger sig likt Lützen-dimma över banan. Bilen kränger till lite i startögonblicket och sen bär det iväg – ordentligt!

Grafiken kanske inte är riktigt lika polerad och skinande som i racingspelet Gran Turismo 3, men är mycket detaljerad och välgjord. Ett litet minus är skärmuppdateringen som inte håller några 60 uppdateringar per sekund och därför ser lite flimrig ut till att börja med, men å andra sidan bjuder på en hastighetsupplevelse som heter duga. De fyra olika vyerna man kan välja att spela med erbjuder hela bilen synlig, luftintagskamera där man ser från föraren och framåt precis som F1-sändningarna på TV, hel cockpit med detaljerad ratt och händer, samt med ”förarens ögon” där man inte ser nåt av bilen alls. I alla – utom den där man ser hela bilen – är hastighetsupplevelsen rent enorm. Det är nästan lite otäckt att braka fram längs banan och det påminner inte så lite om TV-sändningarna när man får åka med någon bil och inser hur snabbt de faktiskt kör! Det hela är mycket realistiskt gjort med förarens händer som skakar, river av skyddsfilm från visiret, vinkar förbi bakomvarande förare när man åker långsamt, hytter med näven åt idiotiska trängningar och så vidare. Ratten är mycket välgjord och dessutom olika i alla biltyper. Förarens huvud och hjälm kastas hit och dit och det hela är mycket välgjort. Detaljerna på bilen som till exempel däck, backspeglar, sponsordekaler etcetera är också fint återskapade.

Vid regn sprutar givetvis vatten upp och försämrar sikten och vattendroppar rinner längs ”kameralinsen” vilket bidrar till realismen. Vädret är för övrigt dynamiskt vilket gör att det som börjar som ett solskenslopp plötsligt övergår till världens åskväder med spöregn som tillför ett moment där man måste ta ställning till om man vill gå i depå och byta till regndäck eller chansa på att stanna ute om det är få varv kvar eller kanske ser ut att klarna upp igen. Depåbesöken är för övrigt interaktiva och man får bromsa ner till depå-maxhastigheten, svänga in i sin ruta vid rätt tillfälle, lägga i växeln och dra iväg med precision. Olika mätare och indikationer på vad som ska göras under depåstopp visas på skärmen. Detta gör att man kan spara åtskilliga sekunder på att utföra dessa moment till fulländning mot att låta allt gå automatiskt som brukligt är i bilspel. Bilen pysslas om av ett stort antal fint animerade personer, och inte av någon osynlig man som i det där andra bilspelet vi talat om…

När man sedan vill gå på mästerskapsläget för att köra hem världsmästartiteln stöter man på patrull. Det är nämligen låst till att börja med. För att få köra det måste man visa sig värdig sin F1-Superlicens vilket görs genom ett antal tester i olika delmoment i körningen som till exempel de givna; start, stopp, kurvtagning och chikan-körning, men även mer avancerade saker som skillnaden på samma banavsnitt med full eller tom tank, nya eller slitna däck, depåbesök, klara sig till depån med skadad bil och så vidare. Hur bra man klarar proven rankas med guld, silver eller brons. En del av dessa moment är mycket enkla att ta guld i, medan andra kräver många försök att ens klara brons. Man måste uppnå en viss total procentsats av ett urval moment innan man kan gå vidare på mästerskapsdelen. Man kan sen låsa upp andra delar i spelet genom att klara ytterligare moment senare om man vill.

Motståndarbilarnas artificiella intelligens är inte dum alls och alla åker inte som på räls, utan omkörningar är frekventa och till och med oprovocerade misstag förekommer. Man får se upp så att inte en motståndarbil, som varit ute i spenaten (det är sand vid sidan av, spenat är grönt/Red) och kör in på banan igen, kommer i ens väg. Det körs kanske om lite väl mycket till och med om man jämför med hur det är på riktigt i F1, där omkörningar tyvärr inte är allt för vanliga, men det bidrar ju å andra sidan till ett mer spännande lopp så det gör inget.

Ljudet är på det hela mycket bra. Själv stänger jag alltid av musik – om det går – under själva spelandet i bilspel. Jag njuter hellre av motorljud och det finns det gott om i F1 2001, som dessutom låter alldeles utmärkt. Välgjord musik finns det dock i de snygga menysystemen som ramar in spelandet. Allt är fint förpackat som vanligt i EA:s spel, men tyvärr också deras ständiga avbrott för inladdning. Det är ett evigt laddande efter minsta menybyte eller testmoment och man undrar varför inte mer kraft läggs ner på att förbättra detta. F1 2001 sparar också hela tiden framstegen automatiskt på minneskortet och även detta blir störande i längden även om varje sparning inte tar så många sekunder i anspråk.

EA har gjort ett kanonjobb med att göra F1 2001 flexibelt till max och mycket av realismen är valbar för att anpassa spelet helt efter varje individs personliga smak. Vill man inte ha interaktiva depåstopp behöver man inte, vill man ha autobroms i kurvorna går det bra, automatväxlad eller manuell, ska bilen ta skada eller inte vid kollisioner och så vidare. På så sätt passar spelet till alla, för sannolikheten att man hittar sin favoritinställning i menyerna är hög.

F1 2001 är ett roligt och mycket välgjort spel, med stor flexibilitet som kan vara hur utmanade som helst – om man vill. Att EA valt att döpa spelet till F1 2001 fast det kommer ut samtidigt när deras övriga sortiment precis dyker upp i version 2002 kan ju vara ett frågetecken. Kommer det kanske ett F1 2002 med rätta föraruppställningarna för nästa års världsmästerskap inom ett halvår – det vill säga lagom till säsongsstarten 2002 – som är ännu lite bättre? Vem vet.