7.5

This is Football 2

Alla kan bli proffs och joxa med trasan i Sonys nya fotbollsspel – Det här är fotboll 2.

This is Football 2 är här – Sonys egna fotbollsspel. Det är första gången som det dyker upp till Playstation 2 och från de tidigare mediokra versionerna hoppas man att det skett en hel hög med uppdateringar.

Den självklara uppdateringen är naturligtvis grafiken, om den inte var där skulle det hela vara ett skämt. Naturligtvis är grafiken höjd till en förväntad nivå, om än inte perfekt. Spelarnas ansikten känns relativt bleka överlag, men å andra sidan är animeringarna bra – det finns många mycket realistiska sätt att ta emot en boll till exempel.

Spelet har fått ett antal nya funktioner, eller mer av roliga inslag. Man kan till exempel göra en Andreas Andersson – det vill säga slänga sig på marken och hoppas på att domaren köper det hela. Och det gör han – ibland. Lyckas man fejka kan man tilldelas frispark eller rentav straff och dessutom får förövaren gult kort. Här pratar vi förnedring. Om nu domaren inte har slumrat till på sin post, utan ser att man kastar sig med flit, då får man oftast en varning själv – så det är ett riskspel att ta sig till en Hollywood-akt. När man lyckas lura till sig en straff, då är man rätt nöjd, men sedan när datorn gör samma sak känns det rätt irriterande.

På planen är spelarna ganska lätta att kontrollera. Det är de vanliga passningar, skott och inlägg – samt några finter man kan utföra med en enkel knapptryckning. Det går att bygga upp anfall och att bli bra på spelet, men ofta blir det lite trycka på chans i straffområdet och det är naturligtvis lite synd. Kontroll är kung, gissning tillhör Lotto. Överlag är man ofta medveten om vad man gör, det är relativt sällan man stimmar till sig mål eller bra pass.

Ett effektivt sätt att ta av någon bollen är att glidtackla från rätt vinkel, snett från sidan, vilket oftast leder till att man tar bollen och kan springa vidare. Det här kan ibland gå till överdrift i tvåspelareläge, när man bara kör med glidtackling och rush eller pass.

TIF2 bjuder på ett antal olika spelvarianter, alla är naturligtvis fotboll, men fortfarande ganska varierande. Man kan spela i olika ligor, inte Allsvenskan, eller med landslag. Det sista är det som attraherar de som bara spelar ibland och vill ha lite kul snabbt – så kallad instant gratification. De som verkligen gillar fotboll, de kommer förmodligen att välja att spela i en liga, där tabeller och sånt finns med. Vill man vara enormt kreativ, då kan man forma lagen lite hur man vill och byta namn med mera.

Action eller simulator – det är frågan. Många vill ha hard-core simulation och det kanske TIF2 inte kan bjuda på helt och hållet, men man har ju i alla fall många val i och med att man även sköter vilka spelare man ska ha på planen. Vill man ha arkadaction, då passar det också i och med sina korta matcher på fyra minuter. De passerar så snabbt att man kan bränna av 10 matcher på nolltid och man behöver inte sitta och spela en och samma match hur länge som helst. Det blir också lite spännande, för den som leder vet att matchen slutar snart och den som är i underläge måste satsa framåt – det går inte att invänta ett misstag som man kan göra i längre matcher.

This is Football 2 är ett bra fotbollsspel – det bästa till Playstation 2 som släppts i Sverige. Jag skulle förmodligen dra mer på superlativen om jag inte visste vad som komma skall – ISS-spelet Pro Evolution Soccer närmare bestämt. I väntan på det, som förmodligen vinner titeln som årets bollspel. Kan man inte vänta, utan man vill spela fotboll med polarna nu – då är This is Football 2 ett bra köp.