5

ESPN X-Games Skateboarding

X-Games är ett licensspel och ni vet ju vad man brukar säga om dem…

När en spelserie blir så stor som Tony Hawk’s Pro Skater dröjer det inte länge fören kopiorna börjar dyka upp.

Först ut på Playstation 2 var ESPN X-Games Snowboarding, vilket var väldigt realistiskt men måttligt underhållande. Nu är det dags för skateboard-delen i X-Games-serien och den här gången är realismen som bortblåst – och underhållningsvärdet ännu lägre. Du börjar med att välja ett spelläge mellan Arcade Mode, X-Games Mode, Free Skate, eller Practice. Efter det får du välja att spela som en av åtta olika proffs-skatare. Du kan välja bland åkare som Bob Burnquist (ja, han från THPS och THPS2), Colin McKay, Chris Senn, Lincoln Ueda och Rick McCrank med flera. Efter det börjar spelet och det första du märker är hur likt det är Tony Hawks-spelen – men utan att vara det minsta underhållande. Den största anledningen till detta är nog den dåliga kontrollen. När man svänger med sin åkare är inställningarna på den analoga kontrollen inte särskilt finslipade, att styra sin åkare blir därför väldigt frustrerande. Att det sedan går okontrollerat fort direkt från börjar, att man tappar all fart så fort man börjar grinda eller slida på någonting och att man endast kan snurra med R och L knapparna gör ju inte spelet direkt bättre.

Det finns en hel del banor att ta sig igenom och många uppdrag på alla banor utom tävlingsbanorna. Många av banorna är ganska stora, men de är inte särskilt genomtänkta. Om du klarar av spelets frustrerande kontrollsystem har du en hel del speltid och utmaningar framför dig.

Det finns även ett tvåspelarläge där man tävlar om vem som får mest poäng. Om du nu kan få en av dina kompisar att dela din frustration det vill säga.

Grafiken i ESPN X-Games Skateboaring försöker vara bättre än vad den är. På ytan ser det ganska bra ut, men hackiga animationer, dåligt flyt och underarbetad kollisionsdetektion gör att spelet verkar vara framstressat för att kunna släppas innan Tony Hawk’s Pro Skater 3 i USA.

Musik är från några av USA:s just nu största rockgrupper, som till exempel Linkin Park, och American Hi-Fi, vilket kan ses som positivt om man tycker om den typen av musik.

När jag först fick höra om det här spelet och såg de först bilderna såg jag verkligen fram emot det, men jag har tyvärr blivit väldigt besviken. Om Konami kommer tillbaks med en 2003 version av ESPN X-Games Skateboarding så rekommenderar jag de börjar om enda från grunden och inte bygger på det här spelet som de gjort med ESPN X-Games Snowboarding. Det finns nämligen ingenting positivt med det här spelet, det är bara en riktigt dålig Tony Hawk-kopia.