6.5

Ecco the Dolphin – Defender of the Future

Text: Millenia

Trodde du att framtidens försvarare skulle vara en stor muskulös superhjälte, då är du inne på helt fel spår. Framtidens hopp står nämligen till en go och glad delfin vid namn Ecco – betryggande eller hur?

Spelet utspelar sig under en tid då delfiner och människor lever tillsammans och allting är frid och fröjd, ja, om man bortser från ”The Foe” (slang för fiende på amerikanska/Red) som ständigt försöker att bryta igenom delfinernas skyddsmur. En dag sker dock det som bara inte får hända, ”The Foe” lyckas förstöra kristallen som skyddar jorden från dessa elakingar och det är alltså nu Ecco måste visa var skåpet ska stå.

Att styra Ecco är till en början inte det lättaste, speciellt då kameran stundtals inte bestämmer sig för att visa Ecco från ett håll som gör det väldigt svårt att ha någon form av kontroll på det man håller på med. Som tur är så är kameran för det mesta sammarbetesvillig och efter en stunds svärande sitter även kontrollen någorlunda bra. Någonting som däremot inte fungerar bra är svårighetsgraden. Ecco the dolphin ser ut att vara ett gulligt och lätt familjespel. Gulligt är det, men lätt – det är det definitivt inte. Det är svårt att hitta på banorna eftersom din sikt i vattnet är kraftigt begränsad, detta gör att du irriterande många gånger åker åt fel håll eller i cirklar. Dessutom är det svårt att komma på vad som bör göras samt att fienderna tenderar till att vara översvåra. Låter det som ett lätt spel? Nejdå, vill du ha ett lätt spel så gör du bäst i att totalt ignorera Ecco the dolphin.

Någonting det här spelet ska berömmas för är huvudrollsinnehavaren själv; Ecco. Inte för att han är cool eller trevlig (han är dock trevligheten själv/Red) utan för att han är så otroligt välgjord. Han ser definitivt ut som en delfin och rör sig exakt lika smidigt som detta vackra djur gör i verkligheten. Det är inte så förvånande med tanke på att vattnet är väldigt detaljfattigt och att en stor del av prestandan kan fokusera på att göra huvudkaraktären snygg. För vatten är tråkigt tomt, oftast ser du bara Ecco, möjligen någon klippa och lite fisk. Visserligen är det realistiskt, i haven så brukar det vara rätt tomt, men man hade nog kunnat lägga till någonting mer tycker jag.

Om musiken finns inget annat att säga än att den är passande, lugnt vattenskvalp och enkla strofer som utan problem skulle kunna användas som bakgrundsmusik i ett avslappningsprogram. Inte min typ av musik om jag ska vara ärligt, men jag har förståelse, det hade känns lite konstigt med trallpunk som bakgrundsslinga.

Den största nackdelen med detta delfinspel är att det väldigt lätt blir långtråkigt och enformigt. Att simma runt i vattnet och göra små uppgifter är inget man uppehåller sig med i timmar. Att spela fem minuter lite då och då är bara trevligt, men långa pass tillsammans med Ecco blir nästan lika underhållande som att sitta framför ett akvarium. Ecco the dolphin – Defender of the future är inget dåligt spel, men rekommenderas i små doser.

Extra tillägg

Sega ska ha all heder till Ecco, som simmat från Mega Drive, till Saturn, till Dreamcast och nu till Playstation 2. Det är ett av de få spelen som inte har vare sig våld eller sex som inslag.