7.5

Dynasty Warriors 3

Text: Nash

Fans av renodlade actionspel upplever ofta känslan av att vara ensamma mot övermakten. Att ensam röja sig genom hundratals fiender och bossar i jakt på det slutgiltiga målet, vilket av någon outgrundlig ofta innefattar jordens undergång eller en kidnappad flickvän. Delad glädje är ju som bekant dubbel glädje och det verkar vara precis vad herrarna och damerna bakom den tredje installationen i Dynast Warriors-serien tagit fasta på. I Dynasty Warriors 3 är du som spelare långt ifrån ensam på slagfältet, tillvaron delas av ett hundratal polygonuppbyggda dynastikrigare som gör sitt bästa för att hjälpa eller stjälpa dig.

Samtliga spel i Dynasty Warriors- och Kessen-serien baseras på det kinesiska eposet Romance of the Three Kingdoms. Cao Cao, Zhuge Liang och de andra grabbarna gör med andra ord en comeback och även delar av den mångfacetterade och komplicerade historien känns igen från tidigare spel. Även Liu Bei gör ett framträdande, komplett med hårnät och stylat pipskägg. Även om Zhuge Liang förmodligen inte kunde kasta eldklot stora som en Opel Astra enligt Romance of the Three Kingdoms känns storyn intakt och beroende hur intresserad av kinesisk kultur man har blir den mer eller mindre involverande. Spelet kräver dock betydligt mer av spelarens tummar än dennes hjärna.

Upplägget i Dynasty Warriors 3 är simpelt. Du är general, du har ett stort svärd, en stor solfjäder eller valfritt annat stort och vasst tillhygge – du vill döda fienden. Lämpligt nog är dynastiernas Kina en ypperlig plats att utöva ovan nämnda aktivitet på då landet präglas av ständiga inbördeskrig och politisk instabilitet. Lyckligtvis är du inte ensam på slagfältet, som tidigare sagts är du en del av ett kollektiv, samtliga strider är nämligen fullskaliga armésammandrabbningar där både vänner och fiender syns fajtandes och springandes till både höger och vänster omkring dig. Stridandet i sig är relativt simpelt, fienderna bjuder trots sin numerära överlägsenhet på ringa motstånd och det är först då de högre rankade officerarna visar sitt välbeväpnade anlete som undertecknad för första gången åker på rejält med stryk. Det visar sig att stridsmöjligheterna för din arge krigare sträcker sig väl utöver ett monotont tryckande på knapparna. Du kan till exempel, likt Dante i Devil May Cry, med en välplacerad smocka slunga upp fienden i luften för att sedan följa upp med luftburna attacker vilket är en mycket användbar möjlighet vad gäller de mer ettriga gruppledarna som inte kastar in handduken i första taget. Vidare förfogar din krigare över en rad mer eller midre superhjälteartade förmågor som får tiotals fiender att, bokstavligt talat, både flyga och fara åt allehanda håll, såväl effektivt som ordentligt tillfredställande. Kontrollen fungerar mycket bra och utmaningen är av sådan sort där nederlag snarare leder till sporrat engagemang att fortsätta än att man vill lägga ned kontrollen och sluta spela.

Grafiken i Dynasty Warriors 3 är faktiskt ganska snygg. De tiotals krigare som springer omkring på skärmen samtidigt är relativt väldetaljerade och designen andas härligt av ett mytiskt forntida Kina. Dock ligger en besvärande dimma på slagfältet som förhindrar en att se bortom horisonten, vilket kan leda till en del ouppskattade framträdanden från ingenstans av fientliga trupper, men det är inget som stör spelkänslan i allmänhet. Ljudet är av klassiskt Dynasty Warriors-slag, japanska hårdrocksgitarrer och synthinfluerad elektronika är väl inte vad många förknippar med det forntida Kina, men det ger på något smaklöst sätt helt rätt stämning till det arkadliknande upplägget. Rösterna är som vanligt av ytterst blandad karaktär, från fullt dugliga till horribla, vilket ger en något ofrivilligt komisk prägel till vissa mellanscener.

Kort sagt är är Dynasty Warriors 3 ett mycket underhållande spel. Simpelt på gränsen till hjärndött arkadröjande är en underskattad genre av fiktivt nöje och Dynasty Warriors 3 levererar duktigt av den varan, i en relativt snygg förpackning. Spelet är dock väldigt likt sin föregångare, Dynasty Warriors 2, och om man äger denna bör det kanske tänkas efter en extra gång innan man införskaffar trean.