5

Police 24/7

Text: Tobias

Police 24/7 är ett klassiskt arkadspel där man styr ett sikte och ska skjuta ner fulingar som tittar fram lite här och där. Det blir nog roligast om man har en ljuspistol, men om man saknar en sådan får man nöja sig antingen med en vanlig handkontroll eller en USB-mus, varav mus är att rekommendera då man inte kommer i närheten av musens precision med en handkontroll. Kontrollerna är ganska enkla – man skjuter med musens vänstra knapp och duckar med den högra, vilket man i och för sig kan skifta. Väljer man att spela med en handkontroll finns betydligt fler justeringar.

Grafiken i spelet är tydlig och skarp, men överraskar inte på något sätt. Den kunde ha varit bättre och blir lite enformig efter en stund – det finns nämligen bara två typer av skurkar; kostymklädda Yakuza-liknande gangsters och andra bärandes vita linnen och jeans. Grafiken fungerar överlag ganska bra, det rör sig i alla fall hyfsat många saker på skärmen samtidigt, till exempel civila som försöker ta skydd och rädda sina liv undan missriktade kulor – sedan hur bra de är på det kan man ju fråga sig då de allt som oftast springer antingen mitt i skottlinjen eller rak mot dig. Vad det beträffar ljudet så finns det inte mycket att anmärka på, ljudeffekterna från skottlossningarna är bra och kommunikatörerna på polisradion låter trovärdiga, vad man däremot kan ifrågasätta är varför det går ett larm när spelarens magasin är slut.

Nu till själva spelet – det faller utan tvekan under samma kategori som till exempel Segas Virtua Cop och Konamis Silent Scope. Man ska skjuta ner alla skurkar man ser och samtidigt undvika att träffa civila och polis-kollegor. Varje bana har en form av slutboss och de kan variera sig från att åka runt i en bil till att springa och gömma sig bakom lådor. Det finns totalt sex banor varav de tre första utspelar sig i Los Angeles och de återstående i Tokyo – spelets intrig går nämligen ut på att man ska stoppa ett japanskt brottssyndikat. Nu till det lite komiska – det tar cirka 10 minuter att spela igenom hela spelet. Som tur är finns det lite mer saker att göra än den så kallade ”Main Story”-delen. Det finns bland annat en meny med lite bonusuppdrag, som i och för sig inte är speciellt roliga. Bonusuppdragen kan vara kan till exempel gå ut på att skjuta sönder flaskor som åker på ett rullband eller undvika att bli nerstucken av människor som väller mot en. Spelet har även en träningsdel som känns ganska meningslös, då det i stort sett är samma sak som det riktiga spelet.

Slutligen kan man nog konstatera att Police 24/7 inte är prisvärt – så till vida att man inte tycker att ca 600 kronor är ett bra pris för ett spel du klarar på en fikarast. personligen skulle jag föredra att gå ner till närmaste arkadhall istället och där spela bort några tior på spelet – det räcker nämligen.