8

Dredge

Dredge

Recension: Ptr.

Att blanda fiske med skräck kan synas vara ett vågat drag, men kollar man nätet är det tydligt att spelarna har nappat. HYPE.se spelar en av årets mer oväntade framgångar.

Fiskehistorier
I Dredge är man en fiskare som anländer till ett litet samhälle där mystiska saker pågår, inte minst ute på vattnet på natten. En otäck dimma täcker havet och det rapporteras om mystiska fenomen och varelser. Förutom att fiska finner man sig också utföra allehanda ärenden åt folket på öarna. Det kan röra sig om att leverera något till någon någonstans, men mest handlar det om att de vill att man ska fånga en viss sorts fisk. Visa fiskar fångas på dagen medan andra endast fångas nattetid och under natten är det som sagt inte tryggt. Spelet har en sorts galenskapsmätare och ju längre man är ute ökar farorna, de läskiga synerna och risken att båten skadas av plötsligt uppdykande klippor eller varelser.

Snart finner man sig på jakt efter några reliker med allt mer fjärran hamnar och destinationer. Man inleder dock spelet med en ganska skruttig båt och för att kunna avancera behöver den uppgraderas. Spelet har ett tydligt spelupplägg där man fiskar, säljer, uppgraderar förvaringsmöjligheterna för att få plats med mer fisk; fiskar, säljer, uppgraderar fiskeutrustningen så att man kan fånga fler sorters fisk; fiskar, säljer, uppgraderar motorerna så att man kan ta sig lite längre och så vidare. Som tur är är det ett väldigt trevligt upplägg och ett märkligt beroendeframkallande sådan. Det finns hela tiden saker att se fram emot, platser att utforska och uppgraderingar att göra i takt med att handlingen sakta förs framåt.

Intressant är att spelet har många likheter med Moonglow Bay som släpptes för ett par år sedan, men med det spelets life sim-inslag utbytta mot smygande lovecraftiansk skräck. I Dredge lämnar man aldrig båten, utan när man anländer till en hamn eller brygga möts man av en menyskärm där man kan vila, shoppa eller prata med karaktärer i visuell roman-stil.

Fiskelycka
Dredge har fått ett väldigt positivt bemötande av både spelare och press och det är lätt att förstå varför. Grafiken, spelmekaniken och stämningen är alla på topp. Det som förhindrar ett ännu högre betyg för min del är att det blir lite mycket nötande – eller grinding som kidsen säger – för nötandets skull. Spelet och världen är egentligen inte vidare stora och avancemang och handling är ganska uttänjda sett till det innehåll som finns. Slutet är också lite ljummet med tanke på all mystik och alla märkligheter som levererats under spelet gångs. Till största delen är dock Dredge riktigt njutbart och absolut värt att nappa på.

Dredge finns även till Xbox One, Playstation 4, Playstation 5 och Switch. Vi har spelat det på Series X.