6.5

Dirt Showdown

Aningen missriktad racingupplevelse från annars så klockrena Codemasters.

Dirt Showdown skulle lika gärna kunna heta Dirt USA, för det är ett spel som är gjort för den amerikanska marknaden där det handlar om att göra tuffa saker utan att kanske sätta sig in i dem speciellt mycket. Här hemma har vi till exempel kört Rallycross sedan familjen Hedenhös tid. Vi har en relativt normal bana på en motoranläggning. När sporten nu kommit till USA har de byggt upp gigantiska hopp och det handlar mer om Stadionmotocross än Rally. Nåväl, det är kul att kika på det och en knippe nordbor har fått möjlighet att tjäna rätt stora pengar på sporten som kostat mer än den smakat här hemma.

Nu är inte Showdown ett rallycrosspel, utan det är snarare en blandning av actionladdade grenar som allt som oftast förstör bilar rätt snabbt. Gamla hederliga Destruction Derby från Psygnosis har utvecklarna bland annat kastat in i blandningen. Alltså, inte själva spelet, men upplägget. Krocka med andra bilar till din bil inte funkar längre, högst poäng vinner. Men det är också mer vanlig racing, då man ska ta sig i mål först, men längs vägen stångas spelaren med sina motspelare och även här kan bilen rasera till den grad att spelaren tvingas bryta loppet. Ken Blocks precisionskörande som finns att hitta i Dirt-spelen har här en egen del där man ska visa upp sina körkunskaper på olika sätt. Just den delen är den jag själv tycker är tråkigast i Dirt, så att det här får mer fokus är inget jag personligen uppskattar.

Problemet med spelet är att det inte ger en total upplevelse, utan att det är en bunt med minispel. Hade Showdown varit en DLC till Dirt 3, då hade jag tyckt det var naturligt. Eller om det varit ett budgetspel för den minispelssugne, men att det här ska vara ett eget fullprisspel känns inte riktigt helt korrekt. Det hjälper inte med att det finns en massa svenskar som fått kasta in lite humorprylar, så som att det står Helikopter på en van i spelet. Hade det stått Helikopeter kanske… [Det krävs att filmen Repmånad setts för att förstå det skämtet]

Dirt Showdown är kul, men det kan inte mäta sig mot de andra titlarna i Dirt-serien.