8.5

Call of Juarez Gunslinger

Gunslinger ger verkligen valuta för pengarna – ett riktigt bra köp.

Vildavästernserien Call of Juarez har alltid varit bra, och nya Gunslinger som är ett nedladdningsbart spel är inget undantag. När jag laddade ner spelet hade jag inga direkta förväntningar på spelet då det borde vara ett ganska liten spel med tanke på att prislappen är 1200 Microsoft-poäng. Sedan när jag tryckte på start insåg jag att jag hade helt fel.

Jag valde – som alltid – storyläget och det sätter igång med en berättarröst. Det hela känns som ett riktigt spel, det vill säga något man köper för 500 spänn i en butik. Jag tänker självklart att det är något som kommer vara så initialt, för när det är så billigt kan det inte vara en fullprisupplevelse. Jag kastas in i ett actionfyllt äventyr direkt och glömmer snart bort att var skeptisk till när innehållet ska smalas av. Det gör det inte heller, utan det rullar på med nivå efter nivå och berättarrösten fortsätter berätta.

De har lagt upp det så att det är huvudkaraktären som berättar vad som hänt på en bar, och ibland tar han i och byter handling. Då får man spela om samma nivå på ett nytt sätt. Upplevelsen blir helt ny, så det känns inte som att de återanvänder material. Ibland har de lite kul med det, till exempel blir man attackerad av en grupp indianer och de som lyssnar kommenterar att ”det var ju cowboys”, varpå berättaren säger att ”de attackerade som indianer”. När det händer är det indianer som attackerar, men när rättelsen görs ändras det till cowboys. Fyndigt och smart.

Call of Juarez Gunslinger är ett förstapersonsspel som primärt är sedvanligt förstapersonsspelande i västernmiljö. Sen varieras det med att man får dra mot diverse cowboys. Allt vävs in i en skön berättad handling och i det stora hela är Gunslinger ett mycket bra spel med ett ännu attraktivare pris.

Om du gillar västernspel, eller actionspel för den delen, då är det här ett självklart köp.