8.5

Devil May Cry

Devil May Cry har inspirarats av tidiga Europeiska byggnader och tillsammans med ett grundkoncept från Resident Evil blir det ett inlevelserikt och spännande spel.

Från skaparen av Resident Evil kommer nu ett helt nytt Playstation 2-spel som kommer slå spel världen med häpnad.

För 2000 år sedan reste sig den undre världen i krig mot den mänskliga världen, det kunde ha slutat riktigt illa om det inte varit för en demonkrigare som stod upp emot hans djävulska bröder. Denna kämpe bar namnet Sparda, och efter att han vunnit kriget mot djävulens armé började han leva som människa och fick en son vid namn Dante.

När spelet börjar är halvdemonen Dante någon sorts prisjägare som jobbar på ett företag vid namnet Devil May Cry. En dag får Dante besök av en mystisk kvinna vid namn Trish. När hon anländer hos Dante ser det inte ut att vara något trevligt besök, då hon verkar vara ute efter att döda honom. I själva verket vill hon bara testa Dante och se om han verkligen är sonen till den legendariska kämpen Sparda. Efter hon förlorat slaget inser hon sanningen och berättar för Dante att den undre världen är på väg tillbaka för att ännu en gång förklara krig mot mänskligheten. Det är nu upp till Dante att följa i sin fars fotspår och sätta stop för djävulen och hans demonarmé.

Spelkänslan i Devil May Cry är ganska svår att förklara, för den är på många sätt unik. Det är som ett riktigt bra 2D-spel, men i full 3D. Den intensiva, simpla, men utmanande spelkänslan som finns i spel som ”Castlevania: Symphony of the Night” finns där, samtidigt som spelet är i full 3D-miljö och har otroligt avancerad 3D-grafik. Spelet är däremot inte uppbyggt som de flesta äventyrsspel, utan har banor med utsatta uppdrag. Efter man klarat en bana får man möjlighet att spara sitt spel. Att man inte kan spara när man vill gör spelet mycket mer utmanande och spännande. Du börjar äventyret med endast ett svärd och två pistoler, men senare under spelets gång kommer du plocka upp mycket dödligare vapen, så som magiska svärd och granatgevär med mera. En sak som gör spelet mycket mer lättsamt än ”Resident Evil” är att Dantes vapen har evig ammunition, vilket gör att man kan skjuta hur mycket man vill. När man möter en fiende kan man trycka ner R1-knappen och låsa Dante i en slagsmålsposition, där han alltid står riktad mot sin motståndare – mycket i stil med upplägget i ”Zelda Ocarina Of Time” till N64. I det här läget siktar Dante automatiskt med sina vapen och man kan lätt knappa in rörelser och kombinationer för att besegra sin fiende. Rörelser finns det många av, men inte från början. Varje gång man slåss mot en fiende så betygsätts spelarens slagsmålsteknik och i slutet av varje fight belönas man med röda sfärer, man får fler sfärer desto högre betyg man lyckats få. Sfärerna går sedan att använda för att köpa nya rörelser, färdigheter och diverse användbara föremål.

För er som klagat på att spel är lite för lätta nu för tiden och minns gamla tider med spel som ”Actraiser”, ”Bionic Commando”, och ”Simon’s Quest”, kan jag glädja er med att det finns gott om utmaning i Devil May Cry. Sån där klassisk utmaning, där det krävs mycket knapptryckningsteknik och strategi för att besegra en boss – och skräckinjagande bossar finns det gott om i Devil May Cry. Man får möta enorma lavaspindlar, svärdsvingande demoner, svarta pantrar och andra mardrömslika varelser. Och känns en motståndare för svår, då kan Dante transformeras till en Demon under en begränsad tid då han blir snabbare, starkare, bättre på att slåss och får ny energi.

Det är nog inte djävulen som kommer gråta av det här spelet, utan snarare Konami – eftersom Devil May Cry är precis som Castlevania borde ha sett ut i 3D. Eftersom det är Capcom som ligger bakom spelet, så kan man så gott som räkna med uppföljare till Devil May Cry, men det ser jag bara fram emot. Capcom är ju väldigt kända för nästan oändliga uppföljare i deras spelserier, se bara på Street Fighter, Mega Man och Resident Evil.

Karaktären Dante är en av de koolaste spelfigurerna någonsin, hans animationer är både magnifika och häftiga. Grafiken i Devil May Cry är väldigt snygg och detaljerad. Spelet har även bra ljud, röster och riktigt bra och stämningsfull musik. Devil May Cry är en underbar spelupplevelse som har den otroliga spelkänslan från gamla tider, blandat med den otroliga grafiken från dagens spel. Devils May Cry är helt enkelt det bästa äventyrsspelet till Playstation 2 och ett måste för att hålla mungiporna uppe under den mörka och kalla vintern.