6

Crackdown 2

Andra spelet är här, men det ser ut som första.

Första spelet var en överraskning. Beta-spelande till Halo följde med och det var också det som var anledningen till att såldes. Alla ville spela Halo kort och gott. Men många överraskades av spelet då det visade sig vara bra. Nu när uppföljaren är här har många i stället rätt höga förväntningar – däribland jag själv som gillade första spelet.

När jag kastar in spel nummer två, i min nya tysta och sexiga Xbox 360, blir jag rätt förvånad. Är det första spelet jag spelar? Det är ju samma stad. Ah, det är nya problem i staden. Det är en jäkla massa zombieliknande typer som härjar runt och de ska stoppas. De stoppas dock på samma sätt. Det klättras på samma sätt och hoppas på samma sätt. Men, är det samma spel? Nej, men det kunde lika gärna vara det. Jag är förvånad. Varför har de gjort en DLC?

Bortsett från att jag är aningen förvirrad över spelet och dess brist på nyheter spelade jag det från början till slut. Det hela går ut på att lokalisera en massa relän, slå igång dem och när ett antal i ett område tänds kan man sedan slå ut basen med de zombieliknande typerna. Sedan gör man samma sak gång på gång. Och det är nästan spelet. Klart att man kan åka runt, man kan ju sno bilar, och hoppa genom ringar och ta över fästen från de elaka gängen. Men det är fruktansvärt enformigt.

Allt som allt är jag grymt besviken på spelet. Har man inte spelat första kan jag tänka mig att det kan finnas något värde i det, men har man klarat första och sätter sig med tvåan – i alla fall i mitt fall – är det inte mycket som stimulerar.