7.5

Commandos 2

Commandos 2 är ett mycket populärt PC-spel, nu kommer en konvertering för joypad-spelare.

Det är många som älskar Commandos-spelen på PC och vi som inte vill sitta framför en monitor med ett tangentbord – utan helst sjunker ner i soffan framför en – minst – 29-tums tv-apparat har nog varit lite avundsjuka på datorägare. Nu är det slut med det, Eidos har konverterat Commandos 2 till bland annat Xbox.

Initialt tänker i alla fall jag att det kommer att vara svårt att spela ett spel som Commandos på en joypad. På en dator finns enorma antal snabbkommandon via tangentbordet, medan en joypad bara har ett begränsat antal möjligheter. Hur har de löst det? Den som spelar får veta sanningen – typ.

Spelet börjar med en förklaring till situationen och berättar förutsättningarna, vilka i princip är att spelaren för göra allt själv. Vore det inte så skulle det inte varit ett spel, utan en film. Det hela går i alla fall mycket kortfattat ut på att spelaren kontrollerar ett antal män – och kvinnor, samt en hund förr den delen – som ska se till att andra världskriget inte går tyskarnas väg. Uppdragen man får kan vara att sabotera en anläggning, vilket till exempel sker genom att man först ska hämta ett antal saker som sedan kombineras för att erhålla den tänkta effekten. För att kunna infiltrera sig krävs bland annat att man arbetar under förklädnad, eliminerar vakter eller rent av blandar sömnmedel i middagsvinet. De soldater man kontrollerar har olika specialiteter, vilket gör att man inte kan springa runt med en person och göra allt jobb, utan måste veta vilken soldat som har vilken färdighet. Ibland är det inte färdigheter, utan man måste använda den som har rätt utrustning. Eliminerar man en fiende kan man ta dennes utrustning, men det är inte säkert att just den soldaten som länsade hans tillhörigheter kan använda dem, så det gäller att spelaren vet allas färdigheter.

Kontrollen var som sagt ett frågetecken. Eidos har löst det på ett bra, men komplicerat sätt. Man kan inte pruta på färdigheterna och vad en soldat ska kunna göra, då skulle spelkonceptet falla platt. Därför har man kombinerat ett antal knapptryckningar, ett kommando kan se ut såhär; höger analog, L-knappen och D-pad neråt. Det är inte det enklaste att göra eller att komma ihåg. Som tur är finns en bra träningsarea där man kan finslipa formen, men många svordomar har uppkommit när jag tryckt fel och blivit upptäckt – eller skjuten. Banorna, eller områdena, man befinner sig på är stora och om man åker dit för man börja om från början – något som gjorde mig relativt förbannad initialt. Sedan upptänkte jag att sparfunktionen fungerar som på PC, det vill säga man sparar där man är och kan börja där man sparade – mitt i spelet. Det här är en funktion som jag vet att många tv-spelare inte gillar, det är lite fusk. Är det svårt, spara och klarar man inte är det bara att börja om tills man har gjort det. Jag kan även tycka så själv, men Commandos hade varit ett rent helvete att spela utan sparfunktionen. Det blir lätt många laddningar, ibland för att jag är kass och ibland för att ett av de kluriga snabbkommandona blev fel.

Jag gillar personligen spel där man kontrollerar en grupp av karaktärer. Wanted Dead or Alive till PC var ett av mina favoritspel förra året och jag väntar på en expansionspack eller uppföljare. Commandos gillar jag också, men har alltid tyckt det varit lite för svårt. Till Xbox har svårighetsgraden sänkts, det verkar i alla fall så när jag klarar mig längre än på PC. Det är förmodligen också det naturliga vägen att vandra för utvecklarna då kontrollen är knivig.

Hur man än vänder och vrider på det är Commandos ett bättre spel på PC. Kontrollen är bättre i och med alla snabbkommandon och så har man en bättre överblick över sina karaktärer. Annars är spelet det samma. Commandos kräver också en hel del av spelaren, det gäller att ha en bra simultanförmåga och ett bra tålamod. Känner man att man kan göra många saker samtidigt och gillar genren är det ett bra köp till konsol – men ett ännu bättre köp till PC.