6.5

Crazy Taxi 3

Get Ready for some Kerazy Taxi!

Jodå, efter att Crazy Taxi blivit en omedelbar succé tog det inte lång tid innan en uppföljare dök upp och sedan kom den till alla system man kan tänka sig. Nu är det tredje spelet här och många är nyfikna vilka fantasifulla nyheter som det innehåller.

Det hela går som vanligt ut på att tjäna lite galna pengar – Crazy Money – och det gör man genom att man arbetar som Taxichaufför. De kunder man plockar upp ska snabbt skjutsas till den önskade destinationen, så länge låter det som en normal taxiresa – men där stannar normaliteten. För att komma fram så snabbt som möjligt kör man över stock och sten, hoppar över andra bilar och gör allt man aldrig får lära sig när man tar körkort. Om man gör det på ett bra sätt får man dricks, för kunderna är inte vanliga kunder – de är galna kunder. Missar man och kör på någon, då får man bannor och är man klantig nog hoppar kunden av i farten. Ingen pardon här inte. Konstigt nog försvinner de i samma sekund som de lämnar bilden – de slukas upp av tomma intet.

Som alla som spelat de tidigare två spelen hör är det samma koncept. Man kunde hoppas på att det skulle komma många revolutionerande tilltag, men så är inte fallet. Det verkar lite som om utvecklarna har tänkt att det räcker om man göra allt större. Det är nämligen fler städer att köra i, fler chaufförer och så kan man plocka upp flera kunder. Det sista är en grupp av kunder vilka ska släppas av på var sitt ställe. Musiken är också densamma, Offsprings låt finns med och ärligt talat vore det trist om den inte gjorde det. Det finns dock fler låtar och alla håller samma gladrockstressighet som Offspring är kända för.

Men är det nåt att ha då? Jo, det är ett kul spel i grund och botten. Har man inte testat de tidigare är det självklart kul. Det håller sedan inte så värst länge, det har inget av de tigigare spelen gjort. Det finns en bra sak och det är att om man har kompisar över som inte är så vana att spela kan man välja ”kör fritt i 10 minuter” och ge dem korta instruktioner för hur det går till – hittills har alla utom en tyckt det var jättekul. Tyvärr är det inte värt att köpa ett spel för att icke gamers ska introduceras till spelvärlden, men har man det är det ett bra spel för ändamålet. Summan av det hela är att Crazy Taxi 3 är ett kul spel med kort livslängd, har man spelat något av de tidigare spelen finns litet nytt och anledningen att köpa det är mindre än ”nåt litet”.