7.5

Colin McRae Rally 2.0

Colin sladdar in på GBA – och det var på tiden.

Det har kommit otaliga rallyspel till Gameboy Advance, men inget av dem har varit klockrena succéer. Nu kommer kungen av rally – Colin McRae – till GBA och nu kanske detta kan ändras?

Det tredje spelet är på gång till alla konsoler, men bärbara ägare får nöja sig med nummer två – Colin McRae Rally 2.0. Precis som man kan förvänta sig handlar det om att välja en bil och sedan köra den för vad tygen håller. Det finns några olika spelsätt, men det är som vanligt ett som är det som ger mest nöje och inlevelse – det är mästerskapet. Här får man köra hela rallyserien och tanken är att man ska stå högt upp på prispallen när säsongen är slut. Att stå däruppe och spruta champagne över publiken är inte är inte så lätt uppnå, det är faktiskt en rätt svår uppgift. Till skillnad från de flesta andra rallyspel är inte bilen som fastlimmad i mitten av skärmen och vägen åker lite slalom för att skapa en illusion om att man kör längs en väg. I Colin McRae 2.0 är bilen verkligen rörlig, den sladdar och kan snurra runt, man kan backa och vända i farten med mera. Bilen känns verkligen levande är det jag försöker säga om det inte gick fram riktigt.

Kontrollen är till att börja med aningen jobbig, man kommer lätt utanför banan och det på mellansvårighetsgraden blir jag lämnad långt bakom alla andra. Med lättare förnedring väljer jag lätt och där är det en promenadseger även om jag ofta brakar ut i periferin. Med ett rally på lätt lär jag mig hantera bilen och går vidare till mellannivån igen och då är det annat ljud i skällan. Inte för att jag vinner allt, men jag är inte en åskådare i alla fall. Tekniken för att köra som en rallykung är att vara planerande, för att sladda sig genom kurvorna är aningen svårare än på en spelkonsol – vilket kan bero på den lilla skärmen och att man har mindre tid på sig att planera kurvtagningen. Att hamna utanför banan är lätt hänt, men det är inte hela världen. Vad som i stället är hela världen är när man prickar in ett träd, för de bromsar upp och kräver antingen att man backar eller att man gasar på och glider av det så att säga. I båda fallen tappar man en hel del tid och kan glömma att man toppar den delsträckan. Har man otur så sladdar man in i något och då snurrar man, vilket också sinkar en enormt.

Colin McRae Rally 2.0 är ett bra spel som ger en hel del nöje. I rallygenren är det än så länge det bästa spelet. Jag tycker att det är kul att köra, men i jämförelse med hur kul man har när man spelar på en spelkonsol är det inte i samma nivå. Många anser att man inte kan jämföra spelen på ett sådant sätt, men det är precis vad man ska göra. Mario Advance är till exempel bättre än de flesta konsolplattformsspelen. Därför kan man summera Colins GBA-spel som ett stort steg i rätt riktning och om man ska köpa ett rallyspel till GBA är Colin McRae Rally 2.0 det bästa köpet.