8

Colin McRae Dirt

Colin McRae Dirt är ett bra spel som passar alla som gillar snabb arkadracing.

Colin McRaes spel har länge tillhört mina favoriter när det gäller rallyspel, men på senare tid har de varit lite repetitiva och har tappat sin charm. Nu har Codemasters rört om i grytan och kommit fram med produkten Colin McRae Dirt.

Colin McRae Dirt har flera olika rallyformer i spelet, allt från sedvanligt rally med specialsträckor, backtävlingar och rallycross. Fordon finns det många av, allt från rallybilar i olika former till sandloppor och lastbilar. Man skulle krasst kunna säga att spelet är TOCA Race Driver i rallymiljö och utan handling. Jag gillar för övrigt Race Driver, så det är inte ett minus ska nämnas. Colin McRae-spelen har inte funkat klockrent i USA som är en stor marknad, vilket får mig att misstänka att det här spelet har anpassats för att vinna den marknaden. Där kallas dessutom spelet oftast bara för Dirt då Colin McRae inte är ett hushållsnamn på den sidan Atlanten. Hos oss är han fortfarande ett namn, men kanske mest via spelen då han inte är på sin karriärs högsta punkt nu för tiden.

Introt som man möts av när spelet startar känner nog de flesta igen, det är det som cirkulerat på internet länge när en bil är uppe på ett berg och sladdar med flera hundra meters raviner runt omkring sig. Den banan finns faktiskt med i spelet och tillhör backtävlingssegmentet. Karriärsläget är det första som brukar väljas och så gjorde även jag. Där kommer man i kontakt med bra bilar direkt, det är ju trots allt tävlingsbilar det handlar om – inte standardkärror som måste trimmas till bristningsgränsen för att de ska vara konkurrenskraftiga. Bilarna är av mindre modell först, de riktiga hästkraftsmonstren kommer senare i spelet. Att man får relativt häftiga bilar direkt gör att spelet även blir mer direkt, det är ingen väntetid tills det blir åka av skulle man kunna säga.

Spelkontrollen är bra. Det är lätt att åka snabbt i kurvorna och man kan nyttja förställ och handbromsen för att få till ett flyt i körandet. Hur man kör är väldigt olika för varje racingtyp och även för vad det är för typ av bana. Kör man med sandlopporna kör man brett och studsar lite som en studsboll ibland. Är det backtävling är banorna oftast rätt breda och det gäller att ta de nästan 180-gradiga kurvorna på bästa sätt. Rally är mer planering och det gäller att hålla koll på kartan och lyssna på sin kartläsare, annars hamnar man lätt ute i vegetationen.

Grafiken är snygg, men jag kan irritera mig på att det ploppar upp grafik längs vägen när man köra. Ibland är det svårt att se vilket håll som kurvan svänger åt eller så stör uppritningen av objekt i vägkanten den långsiktiga vyn. Det gäller ju att hålla blicken en bit framåt.

Onlineläget är upplagt på så sätt att man kör mot andra via tider. Man ser direkt sin plats, men man ser inte röken av andra deltagare. Först väljer man vilken typ av racing, till exempel backtävling, sedan röstar man om sträcka och biltyp. Ett kul upplägg, majoriteten vinner och det kan vara lite rävspel när man kan ändra sin röst. Men det ger ett aktivt upplägg utanför racingen.

Colin McRae Dirt är ett bra spel som passar alla som gillar snabb arkadracing. Upplägget är bra och ger massor av blandad racing även om det i grunden är det samma.