6

Flatout Ultimate Carnage

Flatout: Ultimate Carnage heter spelet som finska Bugbear ligger bakom och titeln säger allt. Ultimate Carnage beskriver hela spelet. Det fullständigt yr saker i luften, som om det var en osynlig orkan i närheten. Det är staket, brädor, glas och halmbalar med mera som virvlar runt efter att de blivit påkörda av någon av de tävlande och sedan gång på gång när de ligger mitt i banan.

Efter att ha spenderat merparten av senare tid med racingspelet Forza 2 kändes rallyspelet Colin McRae Dirt som ett arkadspel – och det är det också i och för sig. Men när jag nu sitter bakom ratten i Flatout 2 förefaller nästan Colins spel vara en simulator. För här är det raka rör och arkad för hela slanten.

Flatout 2 är en uppdaterad version av Flatout, fler banor och fler av allt annat också. Det gör dock inte att spelet känns nytt – bara annorlunda. Det har dock polerats en hel del. Det är snyggt och detaljerat. Det måste väl vara detaljerat när det yr saker runtom en konstant. Ljudet är också bra, gillar speciellt när man hör att det är plankor som man kört på. Det är lätt att känna igen det karaktäristiska ljudet av träbitar som slås mot varandra.

Spelkänslan är jag lite kluven till. Bilarna är ganska tunga och svajiga. Lite som amerikanska taxibilar, vilka förefaller fått sin väghållning av en båt. Det är svårt att vara alert bakom ratten med snabba undanmanövrar och så vidare. Har man samlat på sig nitro, då kan man i och för sig använda den för att gasa sig ur trubbel. Måste säga att jag gillar den numera standardiserade nitrokurvtagningen. Ni vet när en kurva är för skarp och man är på väg in i väggen eller vad som finns utanför vägbanan. Då är det bara att trycka på nitroknappen för att få bilen att gasa loss och ändra riktningen, med mer hastighet ändras belastningen på bilen och man kan ta kurvan snävare.

Eftersom det yr så fruktansvärt mycket prylar på banan är det lite slumpracing ofta. Ibland leder man stort, så står det en släpvagn mitt i vägen efter en kurva. Brakar man in i den måste det börja backas och ibland fastnar man dessutom på föremålet. Då är den klara segern en femteplats. Det är fruktansvärt irriterande. Låt mig betona – FRUKTANSVÄRT IRRITERANDE!

Flatout 2: Ultimate Carnage är ett okej arkadracingspel som bygger på ett klassiskt koncept som vi sett många gånger. Vill du kvadda bilar på din Xbox 360 är det här ett spel för dig, vill du ha lite mer än chansartad racing finns bättre spel – till exempel de tidigare nämnda.