8.5

Circuit Breakers

Circuit Breakers känns – i grund och botten – som ett gammalt arkadspel. Upp till fyra spelare väljer varsin karaktär som alla har varsitt unikt vapen, sedan kör spelet igång. Det går ut på att överleva tillräckligt många vågor av fiender för att sedan få fortsätta vidare till nästa rum, vars ordning slumpas för varje speltillfälle. Tänk Smash TV minus det dystopiska temat och det hjärndöda människodräpandet, i Circuit Breakers är det istället robotar som är motståndet.

Antalet fiender och deras projektiler på skärmen samtidigt eskalerar snabbt till en aningen katastrofartad nivå, utan något tecken på prestandan. Tur är det då att alla fiender lämnar efter sig en form av valuta när de går bort. Den valutan uppgraderar spelarens vapen så det gör mer skada, skjuter bredare och tätare salvor. Motvikten för detta är att valutan är också din ammunition, man kan därför inte skjuta hejvilt omkring sig hela tiden då ditt vapen då nedgraderas. Skölden som kan aktiveras när som helst gör dig odödlig, men använder också den samma valuta. Konsten blir att hushålla på valutan så ditt vapen får behålla sina uppgraderingar och skölden finns tillgänglig, det är en högst tillfredsställande balansakt.

Varje vapen beter sig och uppgraderas på sitt eget sätt, det kan ta ett tag att hitta sitt egna favoritvapen och den speltaktik som följer med det. Någon extra funktion, som en enkel närstridsattack eller en kullerbytta som ger ett litet fönster av odödlighet, hade kunnat bygga vidare på denna redan välgjorda design. I övrigt är det ett mycket underhållande spel, ännu mer så i goda vänners lag.