Call of Duty Black Ops 4
7.5

Call of Duty: Black Ops 4

Call of Duty: Black Ops 4 markerar en ny riktning för den stora spelserien.

Ingen kampanj
För varje Black Ops (eller Black Ops IIII) har spellägen, matchtyper och akrobatkonster adderats till de alltmer pompösa, konspiratoriska och invecklade handlingarna. Tidigare i år bekräftades det som många rykten pekat åt; att subtraktion introduceras i Black Ops ekvation. Inget kampanjläge den här gången innebär det, kan ett Call of Duty-spel fortfarande stå upp efter en sådan kompromiss?

Ekon av vad som tidigare kan ha varit en påbörjad kampanj anas i spelläget Specialist Headquarters där spelaren får lära sig vad onlinelägets olika klasser har för färdigheter och bakgrundshistorier. Det mättar ingen som hungrar efter en handling, även om de små historierna faktiskt placeras på tidslinjen i Black Ops-universumet, mellan tvåan och trean. Dialogen här är mestadels riktigt fånig.

Battle Royale
Blackout heter Battle Royale-läget som ersätter kampanjen som den tredje grundpelare i Call of Dutys framgångsrika recept: Kampanj, zombieläge och traditionellt flerspelarläge. I lag om fyra, två eller helt själv kastar man sig ut ur ett plan över en enorm karta. Tillsammans är det mellan 88 och 100 spelare i varje match och alla har samma mål – att vara den sista överlevande. En ständigt krympande cirkel gör att matcherna hålls någorlunda korta och så säkerställs det att man aldrig är trygg någonstans. Till hands finns vapen, utrustning och fordon utspridda lite överallt.

Blackout är en reaktion på spelvärldens otroliga dragning mot det spelsättet det senaste året. Det Black Ops 4 tappar i att vara sent till festen tar det igen genom att erbjuda något som få konkurrenter har: Riktigt tajt vapenhantering och stabil nätkod. Vi spelade under releasedagen, hade inga som helst problem att spela online mot dussintals andra spelare och stötte på extremt få uppkopplingsbekymmer. Erfarenhetspoängen delades ut ganska snålt, men det hindrar en inte från att vilja försöka igen. Blackout är ett välgjort spelläge som får adrenalinet att pumpa.

Hur Blackout kommer formas framöver är upp till spelarbasen, men den stora frågan är om ett nytt Battle Royale-läge introduceras med nästa års Call of Duty? Den här typen av spelläge kan behöva lång tid att få fart och är det ”bara” ett år kvar tills nästa kan det bli svårt att locka nya spelare. Kanske Blackout knoppas av och får senare stå som ett eget spel fortsättningsvis? Det blir intressant att se hur Activision sköter den biten.

Zombies
Zombies är samarbetsläget där man med tre andra spelare slåss mot vågor efter vågor av zombier. Det är kaotiskt och underhållande precis som väntat. Här finns också två separata handlingar att ta del av, den ena mer knasig än den andra där tidsresor, konspirationsteorier och heliga artefakter hör till vardagen. Kan verka överväldigande till en början, men i lag med vänner är det roligt.

Klassisk online-spelande
Den hederliga onlineläget ser först tamt ut i jämförelse med två andra bitarna, men även här har Treyarch både tänkt om och till. Specialistklasserna – sammanlagt 10 stycken – som vi tidigare lärt känna litegrann utgör grunden för de mer klassbaserade striderna. Här finns heller inget dubbelhoppande eller väggspringande, så lite mindre rörlighet är att förvänta sig. Förra årets WWII har gett så pass stora svallvågor att hälsa inte längre regenereras automatiskt, den fylls på manuellt av Första Hjälpen-lådor och andra föremål.

Kampanjen är saknad
Black Ops 4 präglas av sitt vågade beslut att inte erbjuda en bombastisk enspelarkampanj. Om det innebär mindre innehåll för ens pengar eller att spelet får vingar då det kan fokusera fullständigt på det som får mest speltimmar är helt upp till ens egna spelvanor. Jag har spelat nästan varje kampanj i alla Call of Duty-spel och kan inte se förbi det faktumet att den delen saknas. Spelet är i övrigt tajt och roligt att hoppa in i – vare sig man vill larva sig i zombieläget, röja runt i det traditionella flerspelarläget eller sjunka djupt ned i Blackouts hänsynslösa utmaningar.