7

Britney’s Dance Beat

Vem vill inte dansa med Britney Spears? Nu får alla Playstation 2-ägare chansen!

Britney Spears är ett fenomen. Från att ha varit en knatte i en Disney-tv-program i USA har hon blivit världens största musikstjärna. Hon han en film – vilken jag har undvikit – och nu har hon även en restaurang i New York. Dessutom har hon ett spel, vilket tillverkaren THQ förmodligen har fått betala enorma licenssummor för.

I Britneys spel är hon inte en superhjälte eller nåt annat där hon inte passar in, nej här är hon sig själv. Hon är superstjärnan Britney Spears som ska åka på turné och behöver ett par nya dansare. Det är här som spelaren kommer in i bilden – med möda och besvär kan den tomma plasten fyllas av spelaren.

Det hela går ut på att man ska dansa sig in på en plats i Britneys dansteam och låt mig berätta att hon inte är den lättaste att tillfredsställa. Här krävs flinka fingrar och rytmik. Man får välja en karaktär, jag valde Dan för han såg lite svensk ut, och sedan kastas man in bland hitlåtarna. Man får svänga sina lurviga, vilket är det fulaste uttrycket jag vet för att dansa och jag får nästan kräkningar när jag hör det – får ni samma reaktion?, till bland annat ”Ops, I did it again”, ”I’m a slave 4 U” och ”Baby one more time”.

När musiken startar börjar det snurra ett fält i en ring, detta fält åker över spelkontrollssymboler i form av stjärna, cirkel, x och fyrkant. Det gäller att trycka på rätt tecken när fältet passerar tecknet, gör man det börjar en danskombination att räknas fram. Sedan får man även betyg på hur bra man tryckte, man kan trycka innan, efter och mitt på tecknet. Betygen kan vara till exempel ”good” eller ”perfect”, missar man, då får man kort och gott ”miss”. Britney kommenterar även hur man spelar, eller dansar, hon ger beröm om man är bra och peppar en om man inte är så dansant – eller flink i fingrarna snarare.

Att sitta och trycka allehanda kombinationer med sin spelkontroll är faktiskt rätt kul, framförallt då detta är ett mycket genomarbetat spel som ger ett gediget intryck. Och så ska det tilläggas att musiken, som man kan oavsett om man är ett fan eller inte, är roligare att ”dansa” till än många av de japanska varianterna som redan finns ute. Lyckligtvis, vilket jag inte trodde fanns inkluderat i spelet, finns ett läge för att koppla in en dansmatta och då blir det hela urkul. För de som inte känner till hur det funkar kan jag berätta att det är en stor spelkontroll i mjukplast som är utformad som knapparna på en spelkontroll, vilken man sedan står på för att trycka åt rätt håll. Det hela blir att man står och hoppar som en galning och det blir mycket likt ett aerobicspass, men betydligt roligare – dock precis lika jobbigt i stort sett. Man svettas som bara den och det är seriös stretching som behövs efteråt. De som säger att tv-spel är förslöande har inte spelat ett dansspel – det kan jag lugnt säga.

Som extra bonus för Britney-fans finns filmer, vilka man själv kan sköta kameran på med sin spelkontroll. Mycket bra och genomtänkt. Dessutom finns lite bakom kulisserna-material och även det kan nog få Britneys fans att hoppa jämfota.

Allt som allt är det dock bara ett dansspel, men det är genomtänkt, smart och känns genuint. Hatar man Britneys låtar, då är det i-n-t-e ett bra köp, men om man inte har något emot hennes musik och letar efter ett dansspel – då finns inget bättre alternativ till Playstation 2.