6.5

Rally Championship

Text: Greven

Ännu ett rallyspel och nu börjar det bli klart förvirrande. Titlarna är likartade och heter sånt som Pro Rally, Master Rally, Rally Master, World Rally Championship, Paris Dakar Rally och V-Rally och så vidare. Även innehållet är snarlikt, men då det till största del handlar om en sportsimulator är det väl relativt självklart. Att dessutom släppa ett spel i den här genren samma år som både V-Rally- och Colin McRae-serierna utkommer i version tre är antingen modigt, uppkäftigt eller bara idiotiskt. Spelet riskerar att drunkna i mediabruset om det inte sticker ut ordentligt och det gör tyvärr inte Rally Championship – även om det är utvecklat av svenska delen av Warthog.

Spelet har dock en liten specialare och det är ett upplägg, vilket är starkt påminnande om det i Gran Turismo, där man får en liten säck pengar att köpa sin första bil med. Sedan gäller det att hanka sig fram i rallyvärldens motsvarigheter till fotbollens gärdsgårdsserier och försöka skramla ihop pengar till häftigare bilar så att man till slut kan delta i det hägrande stora mästerskapet. Men det gäller att ligga i. Vinstpengarna är inte direkt enorma och det tar sin tid att tjäna in det som krävs för att få vara med och leka med de stora grabbarna.

Utöver detta spelläge finns de mer traditionella snabbracet och arkadlägena och inte minst ett multispelarläge för fyra samtidiga förare där alltså bilden delas upp i fyra fönster. Spelet har även begåvats med en mängd olika språk som val och givetvis finns också svenska med eftersom det är svenskar som utvecklat spelet. Det är inte bara menysystemen som ändras utan även kartläsaren pratar svenska – eller skånska i alla fall. Personligen gillar jag bättre engelska menyer då de försvenskade menyalternativen låter väl krystade emellanåt.

Grafiskt är inte Rally Championship något mästerverk direkt. Det är dock långt ifrån fult, men det mesta är ganska smått och plottrigt, vilket framförallt gäller de 25 rallybilarna. Värt att nämnas är detaljer som snyggt vatten både vid sidan av vägen och i pölform på vägbanan, motljuseffekter och snygga objekt vid sidan av banan som flygplan, skogsmaskiner och så vidare. Dessa har ibland begåvats med ljud vilket är en kul detalj. En riktigt bra sak är dock skärmuppdateringen som har ett perfekt flyt. Fartkänslan i spelet är också suveränt bra. Bilarnas motorljud när man flyger fram är dock trist och låter mest som symaskiner och inte vråltrimmade fartvidunder.

Det är enkelt att komma överens med kontrollen i spelet och det mesta känns naturligt. Man kan gasa och bromsa både med knappar eller analoga spaken, så det är upp till vad man själv föredrar. Givetvis kan man också backa, något en viss svensk speltidning nyligen hävdat inte går. Hamnar man i ett låst läge där man inte kommer varken framåt eller bakåt finns en räddningsknapp, vilket man håller in i tre sekunder så flyttas man upp på vägen i rätt körriktning igen. Givetvis med noll i fart, men det kan det ändå vara värt emellanåt om man fastnat på nåt hinder längs banan. Det händer nämligen, som i de flesta rallyspel, att det finns mycket olustigt utplacerade hinder – en bil vid vägkanten i en kurva till exempel – som bara verkar finnas där för att man ska fastna på dem. Ett sådant hinder kan lätt förflytta en från förstaplats till sista.

Är det kul då? Nja, inte särskilt blir svaret. I alla fall inte i singelspelarlägena. Det känns aldrig riktigt engagerande och kan vara ganska frustrerande när man får harva i små lokala rallyn flera gånger för att försöka få ihop pengar till en bättre bil. Några misstag längs vägen och du hamnar utanför pallen och därmed även del i prispotten. Sträckorna man kör är också ganska långa och kan ta uppåt fem till sex minuter per styck och man ska köra två för att få en placering, vilket innebär att det blir ett segt tuggande bara för att upptäcka att det till slut inte räckte till. Bara att prova igen alltså – samma sträckor… Laddtiderna mellan menyer och körsekvenser är också en trist sak man tvingas leva med i det här spelet.

Slutsatsen blir nog att det här spelet inte når någon större publik – inte minst på grund av att det i år dyker upp flera starka konkurrenter i rallyskogarna. V-Rally 3 finns redan i butikshyllorna och Colin McRae Rally 3 dundrar snart in på arenan. Rådet blir därför att testa noga före köp av detta spel, om du nu inte känner för att helt enkelt gynna svensk spelindustri. I så fall har du mitt fulla stöd!