6.5

Deus Ex

Text: Greven

Ion Storms kritikerrosade Pc-spel med några år på nacken gör entré på Playstation 2 och bäddar därmed för uppföljaren DX2 som kommer om ett tag. I Deus Ex spelar man anti-terroristagenten J.C. Denton och får åka jorden runt i kampen mot den skenande terrorismen. Dues Ex är ett förstapersonsspel, ett så kallat First Person Shooter (FPS), men har element från rollspel och äventyr i en mix som mer lutar åt strategiskt tänkande än klassisk skjutaraction.

Det första som slår en är att grafik och ljud är en bit från toppklass. Kantiga och detaljfattiga karaktärer och miljöer kombinerat med en långsam skärmuppdatering innebär att de som tycker att grafik är den viktigaste egenskapen i ett spel kan sluta läsa här, men du riskerar att missa ett spel med andra goda kvalitéer.”

Nej, Deus Ex bländar inte med någon snygg yta, här är det själva spelandet som står i fokus. Det är ganska komplicerat till en början med systemet att du kan uppgradera olika tekniker hos din karaktär som till exempel att sikta eller smyga bättre, men också fysiska egenskaper som styrka eller lungkapacitet och även förbättra dina vapen. Det blir mycket bläddrande i menyerna, men å andra sidan har du alltså stor frihet att påverka din karaktär. Kontrollen tar också en stund att bekanta sig med, men det finns i alla fall ett ”träningsläger” man kan gå igenom för att få en flygande start. Spelet ska även ha stöd för USB-Tangentbord och mus men då jag saknar båda dessa komponenter kan jag inte beskriva hur det fungerar. Dualshock 2-kontrollen fungerar dock okej när man väl satt sig in i systemet.

Man begränsas inte heller av att tvingas utföra vissa moment på ett specifikt sätt hela tiden, utan kan mycket väl spela igenom uppdragen på helt olika vis. Ena gången kanske du känner för att meja dig igenom för att nästa passera samma ställe genom att smyga i skuggorna istället utan att avlossa ett enda skott.

Under spelets gång måste man läsa mängder av dokument vilket slöar ner spelandet en del. Spelet är spelplansmässigt stort, tar lång tid och är generellt sett svårt. Om man inte tilltalas av sådana moment utan mer är på jakt efter ett rappt actionladdat skjutspel bör man söka vidare – Deus Ex är inte något för dig. Men du som vill ha ett skjutarspel med rollspels- och äventyrselement där även njuren innanför pannbenet får arbeta – har hamnat rätt. Två stora fördelar alltså för spelvärdet och hållbarheten, men betyget dras ner ett snäpp på grund av de svaga delarna grafik och ljud. Hoppas uppföljaren har dessa saker på plats – då har vi en potentiell klassiker på gång.