7.5

Battlefield 2: Modern Combat

Totalt krig på dina villkor säger spelets baksida och det är inte helt fel summerat.

Digital Illusions blev superkändisar – nästan – efter att de släppt Battlefield till PC-datorer. Nu har det tagit klivet till konsoler och senaste versionen att släppas är till Xbox 360. Det roligaste är att jag aldrig någonsin har spelat ett Battlefield-spel. Jag har varit på lanseringsfesterna som Electronic Arts arrangerat, men jag är där för att ha kul, inte för att stå och spela ett spel – eller sitta i det här fallet då det var pc-datorer det handlade om. Nu har jag i alla fall Battlefield 2: Modern Combat framför mig och det finns inget att vänta på.

Det hela börjar med en presentation av vad som komma skall och sedan passar frasen fullt ös medvetslös. För det tar fart på en gång och är action rakt ut. Snabbt kommer jag underfull med att man kan byta karaktär snabbt och även alla dess egenskaper. Eller i alla fall utrustningen som de hanterar så som hagel-, automat-, prickskyttsgevär och pansarvagn med mera. Det ger varierande tillvägagångssätt och man känner sig inte låst med en karaktär allt som oftast. Vill man hoppa in i en tanks så gör man det, vill man flyga helikopter så gör man det och så vidare. Så här långt är spelet snyggt, actionladdat, involverande och kul. När man spelat tiotalet uppdrag kan man snabbt konstatera att spelet bottnat och att det till mestadels handlar om att skjuta vilt. Några uppdrag kräver finess, men de är få. Blir en karaktär dödad kan man kliva in och ta kontroll över nästa. Det gör att man inte sitter på helspänn, utan kan chansa och springa rakt fram och skjuta i princip.

Kontrollen på tanks och helikopters är nog spelets svagaste punkt, för den är så nära gräslig man kan komma. De är rakt igenom olustiga att hantera och det är inte sällan som man håller på att försöka styra rätt och blir eliminerad under tiden.

Svårighetsgraden är ojämn och vissa uppdrag är över före man ens hunnit komma in i dem, medan andra kräver att man spelar de massor med gånger. När man spelar om dem är de inte alltid på grund av att de är svåra, utan för att irriterande moment kommer in och man dör lång inne i en bana eller liknande. Ibland kan även uppdragen förklaras lite klumpigt och man får köra trial and error-tekniken.

När man loggar in på Xbox Live växer spelet en aning. Här kan man spela upp till 24 personer säger konvolutets baksida, men då spelet inte har kommit ut ännu har jag inte fått en full uppsättning då jag spelat på fel tider för jänkarna. Det man kan konstatera är att det är kul, vilket nästan är självkart, och att det är kul att jobba tillsammans.

Battlefield 2: Modern Combat är ett actionladdat spel som attraherar de som gillar arkadshooters först och främst. Spelet saknar djupet som de bästa i genren innehar, men det är nödvändigtvis inte en dålig egenskap. Det beror på vad man letar efter. Gillar du arkadupplägget och gärna spelar över nätet – då är det här en titel för dig.